Zomervakantie 2020 – the coronaproof edition

Vandaag, 21 juli 2020, begint onze vakantie echt. De afgelopen dagen hebben we in Makkum al een beetje vakantie gevierd met de M&Ms en R&R, maar dat was vooral gezellig kletsen, eten en borrelen in Makkum. Nu begint onze vakantie echt. We weten nog niet wat we allemaal gaan doen; je weet nooit hoe weer, wind en corona zich ontwikkelen. Plan is om via Den Helder naar Ijmuiden te varen en daarna verder te zien.

Dinsdag 21 juli 2020

We vertrekken vanuit Makkum zo rond 11.00. We gokken erop dat de sluis dan wat rustiger is dan precies op hoog water. De bestemming is Den Helder. De gok pakt goud uit en we kunnen met de eerste schutting mee. Buitengaats staat een goede wind, maar het is wel kruisen door de geulen. We hebben de rib achterop gehangen als experiment, maar dat experiment is mislukt. Als we op 1 oor hangen (scheef gaan), dan vangt de rib water en ligt niet meer stabiel. We maken de rib los en slepen hem nu achter ons aan. Het maakt voor de snelheid weinig uit; we lopen nog steeds rond de 8 knopen over de grond.

De KMJC haven van Den Helder is een echte buitenhaven. Weinig te beleven, veel passanten en veel werkverkeer. Wat de haven interessant maakt is de Koninklijke Marine. Om ons heen liggen de bekende schepen op een rij. De kustwachtschepen (Guardian, Visarend) en ook de “Vos Base” liggen in ons zicht. De TESO vaart achter ons langs.

Na de zeilborrel zijn we gaan eten in het clubhuis van de KMJC. Lekker eten voor een prettig bedrag. Aanrader! We mochten alleen niet bij elkaar zitten met z’n allen en de drankjes en gerechten werden op een coronaveilige afstand op een tafeltje gezet, waar we het toen vanaf konden halen.

Toen we binnenkwamen in het restaurant liepen we tegen een wand met verenigingsvlaggen aan. Onze WV Zeewolde vlag had een opvallende plek. Leuk om je vereniging ook “in den vreemde” tegen te komen.

Nu slapen

Woensdag 22 juli 2020

Vanochtend rond 10.30 de haven van Den Helder verlaten richting IJmuiden. Een lange tocht van ongeveer 35 mijl / 56km. De windverwachting is 6-8 knopen, later afnemend. Nou dat klopte wel aardig. In het begin konden we heel aardig zeilen, later hebben we de motor erbij gezet om nog een beetje vooruit te komen en op het einde hebben we alles maar binnengehaald en op de motor verder. Dit moest sowieso wel, aangezien we in het begin 2 kopen stroming mee hadden en op het einde 2 knopen tegen.

Onderweg was genoeg te zien. Marineschepen, zeilboten, een zeehond en een groepje bruinvissen. Dat was supergaaf om te zien. Tegen 18.00 legden we aan in IJmuiden. Daar de aftersail borrel gehouden en lekker op de boot gegeten.

De dag afgesloten met een strandwandeling en nog even in de kuip op de boot. Het is een lekkere avond; geen wind en goede temperatuur. De komende dagen blijven we hier liggen. Yvo wil kiten en we willen kijken of we kunnen blokarten.

Donderdag 23 juli

We zijn voor ons doen vroeg opgestaan. Om 09.30 was iedereen wakker en om 10.00 al ontbijt. Dat is echt ongekend. Om 10.45 wordt Yvo gebeld door Makai Beach / Windseekers over het kiten. Of hij om 11.00 aanwezig kan zijn. Snel de spullen gepakt en naar het strand gelopen om de kite op te halen. De wind was iets minder dan gedacht, maar de 9m2 kite zou genoeg moeten zijn. Jammer genoeg zakte de wind na een half uurtje nog iets verder weg. Yvo is daarom maar gestopt.

Vanmiddag zijn de mannen nog gaan blokarten. Lekker raggen op het strand. Was superleuk om een keer met elkaar te doen. De jongelui deden algauw wedstrijdjes tegen elkaar en de oude mannen reden rustig hun rondjes. We hebben de middag afgesloten op, het terras met een borrel.

Morgen blijven we nog een dagje hier liggen. Het wordt lekker strandweer (als je de wind wegdenkt).

Vrijdag 24 juli

Change of plans: Na het ontbijt kwam Rob met de opmerking dat het weer de komende dagen slechter werd. Zelf hadden we dit ook net gezien. Om toch een leuke tour door de grachten van Amsterdam te kunnen maken, is het slimmer om vanmiddag al te gaan varen.

We zijn op de fiets naar de Dekamarkt en een watersportwinkel gereden. De eerste om genoeg te eten en te drinken voor de staande mast route te hebben, de tweede om nog een navigatielampje te kopen. De lamp voorop heeft kuren.

Om 16.00 gaan we via het Noordzeekanaal naar Amsterdam. Deze tocht duurt zo’n drie uren. Onderweg een paar grote schepen gezien, voor de rest een beetje een saaie tocht.

Tegen 19.30 kwamen we aan in de houthaven. We hadden geluk, de eerste brug draaide net, zoadat we snel naar onze wachtplek voor de avond kunnen doorvaren. Aan de Houtmankade hebben we Rummikub gespeeld en hebben de jongens Netflix gekeken. Dit laatste pas nadat het dichtstbijzijnde Gouden Bogen restaurant bezocht was voor een ijsje.

Om 23.00 kwam de mededeling dat de spoorbrug om 01.30 voor ons (en de 20+ anderen) gaat draaien. Dat wordt dus een latertje, want de tocht duurt zo’n 1,5 uur. Klokslag 01.30 gingen de lampen op rood-groen en sloten we aan in de file door de stad. Het is een leuke tocht om te doen. Je ziet verschillende wijken van Amsterdam en die verschillen als dag en nacht.

De bruggen gingen bijna allemaal netjes open. het grootste oponthoud was in de laatste sluis voor de “Nieuwe Meer”. Onderweg hebben we uitgezocht hoe we verder naar het zuiden kunnen komen. De bottle-neck is de A9 bij schiphol. Deze brug draait maar 2 x per dag. ‘s-Ochtends vroeg (tussen 7 en 8) en ‘s-avonds laat. Daarom zijn we maar doorgevaren naar de Schipholdraaibrug. Rond 03.45 waren we bij de brug. Nu nog een plekje vinden om de tijd te overbruggen. Toch wel gek dat er geen wachtplaatsen zijn bij zo’n belangrijk punt in de vaarweg.

Tegen 04.00 waren we op een plekje geland voor de (korte) nacht. Om 6.45 ging de wekker weer om te horen hoe laat de brug ging draaien. wij hadden echt geluk. De brug ging direct om 07.00!

De snelle jongens zetten meteen het gas erop en gingen met een moordtempo naar het zuiden. Gelukkig hielden de brugwachters rekening met de langzamere deelnemers, zodat de hele groep toch door de sluis kon. Carolien, Yvo en Thijn sliepen het eerste stuk. Rixt had koffie gezet en gaf ons tijdens het varen een thermoskan over. Dat werd natuurlijk erg gewaardeerd!

In Woubrugge ging de brug niet direct open. Rob ging daarom even snel naar de bakker voor warm stokbrood en saucijzenbroodjes. Uiteraard ging op dat moment de brug open. Met een korte sprint waren we op tijd voor de brug.

De route is heel verschillend. Hele stukken met botenkerkhof en vervallen woningen worden afgewisseld met paleizen en chique boten. Dorpjes die dood lijken te zijn en levendige kernen.

De brug bij Boskoop blijkt gestremd. Alle boten in ons konvooi moesten aanleggen. Welk engeltje ons gered heeft, weten we niet, maar binnen 10 minuten gaf Rijkswaterstaat het commando “Varen”, dus we zijn met 6.5 knopen met z’n allen naar de brug geracet voor de laatste opening van de dag.

Na nog een paar bruggen waren we rond 13.00 in Gouda. Watersportvereniging Gouda verleent ons onderdag vannacht. Eerst lekker douchen en dan de stad in. Guda was door de markt op het plein toch wat ongemakkelijk. Veel mensen die niet echt met 1,5 meter bezig waren. We hebben lekker eten en drinken gehaald en zijn toen snel naar de boot gegaan om op de Cobb een wereldmaaltijd te maken.

Morgen gaan we toch nog een dagje varen. Eigenlijk hebben we er niet heel veel zin in, maar we proberen morgen Bruinisse te halen. Daarna kunnen we lekker relaxen op zout water.

Zondag 26 juli

Vanochtend tegen 11en uit Gouda vertrokken. Lange dag varen. 2 uur voor de brug bij Alblasserdam gelegen. Zo af en toe genua bijgezet. Pannenkoeken gebakken, broodjes shoarma gemaakt. Constant stroming tegen. Om 20.00 in Willemstad. 5 rijen dik aanleggen. Nu Triple Karmeliet en dan slapen. Nog vermeldenswaardig: we kregen toen we de maas opvoeren een Whatsapp van Yorick. Hij vaart op een waterbus en herkende de naam van onze boot en maakte wat foto’s. We kwamen Yorick tot Zwijndrecht een paar keer tegen.

Maandag 27 juli

We gaan vandaag het laatste stuk naar Bruinisse varen. 3 sluizen (Krammer, Volkerak, Bruinisse) moeten we door voordat we er zijn. Als we de haven verlaten regent het. Niets is zo vervelend als op de motor te moeten varen in de druilende regen. Het zijn ook altijd dezelfde mensen die deze nare wacht hebben.

Bij het aanvaren van de Krammersluis krijgen we toch een lichte stress. Er is geen brug die open en dicht gaat en er hangt een bordje dat de doorvaarthoogte 18,4 meter is. Nu hadden we ergens staan dat de masthoogte van onze boot 17 meter was, maar is dat de mast alleen of de lengte vanaf de waterlijn. Snel de documentatie van de boot opgescharreld en gelukkig is de 17 meter vanaf de waterlijn, exclusief de marifoonantenne etc. We durven het er wel op te gokken en varen de sluis in. Alles paste prima 👍. Na de Krammersluis wordt het droog en kunnen we zelfs de zeilen zetten. Met een 6 knopen gemiddeld varen we naar de Volkerak sluizen. Onderweg komen we een duwbak tegen met 8 enorme silo’s erop. Echt een enorm gevaarte.

Tegen 14.00 komen we aan in Bruinisse. We hebben een plek aan de P-steiger gekregen. Een perfecte plek om te liggen met een prachtig uitzicht over de Grevelingen. Hier blijven we een paar dagen liggen.

‘s-Avonds hebben we lekker gekookt op de Cobb: Hamburgers 🍔 , kipspiesen, gewokte groente, mosselen en brood. Dit afgeblust met frisdrank, bier en wijn.

Het was weer een mooie dag.

Een paar statistieken: We hebben sinds begin van de vakantie al 160 mijlen gevaren, 45 uren gevaren (inclusief de wachturen in Amsterdam, Schiphol, Alblasserdam). 30 uren op de motor gevaren / de motor standby gehad. Zoveel mijlen en uren maken we normaal in 3 weken niet eens.

28 juli 2020

Vanochtend rustig opgestaan en daarna zijn de jongens gaan geocachen en ben ik aan de klus gegaan. De acculader heeft een heel lawaaiige ventilator en die houdt Thijn iedere nacht wakker. Om dat te voorkomen sluiten we ‘s-nachts de walstroom uit, maar dan kunnen we geen apparaten opladen en geen koffie zetten, dus dat was maar lastig.

Vandaag hebben we een schakelaar voor de acculader gemonteerd, zodat we deze uit kunnen zetten als we gaan slapen. De rest van de boot heeft dan gewoon 230V en kan zijn dingen doen.

Bij het controleren van het oliepeil van de motor en de saildrive ontdekte ik dat er water in de saildrive zit. Dit is slecht nieuws: er is waarschijnlijk een afdichting lek, en de boot moet eruit om dit te herstellen.

Verder de middag doorgebracht met borrelen enzovoorts. ‘s-Avonds patat.

29 juli 2020

Vanochtend na het ontbijt de boot klaargemaakt om lekker een rondje te zeilen. Daarvoor nog even een lekkere hot-stone massage gehad.

De Grevelingen is best een leuk water om rond te varen. Niet heel groot en veel ondieptes. In 3 uurtjes hebben we al een groot deel gezien. Het scheelde wel dat er veel wind stond, zodat het lekker opschoot.

Carolien en Yvo zijn niet meegegaan, die hebben de tijd op het terras doorgebracht.

De wind ging er in de avond uit, zodat we hebben gecobbt op de boot.

30 juli 2020

Vandaag nog een rustdag. Lekker zwemmen en rommelen. Opeens geeft Daan een kreet: Hij herkent de genaker van onze vorige boot op de Grevelingen. Wij even met het ribje ernaartoe en inderdaad was het onze oude boot.

Grappig om hem weer te zien. We zagen alleen een nieuwe buiskap verder niets nieuws. Oh ja, de marifoonantenne stond er scheef op. De nieuwe eigenaren hadden gekeken of ze onder de Hollandse Brug door pasten. Bijna gelukt.

‘s- Avonds nog even lekker gegeten bij de Sailors inn.

31 juli 2020

Vandaag de eerste dag van de reis terug. In de komende dagen vertrekken we weer naar het noorden. De eerste tussenstop is Roompot Marina. Een bekende plek vanuit een ander perspectief. De jongens hebben hier in het verleden zeilwedstrijden gehad en wij huurden dan een caravan.

De tocht van vandaag is “maar” iets van 20 mijl (vroeger vonden we dit wereldreizen. Hoe verandert je beeld zo gedurende de tijd). Bij Bruinisse door de sluis, door de Zeelandbrug (één van de mooiste bruggen van NL)en dan de haven weer in. Door stroming duurde deze tocht alsnog bijna 5 uren.

Aan de kant merken we pas hoe heet het is. In de middag dus lekker gezwommen en in de schaduw gezeten.

1 augustus 2020

Vandaag een rustdag. Lekker even niets doen. Vanochtend was het eerst bewolkt, maar later in de dag werd het strak blauw. De mannen hebben met de rib en de sup gespeeld.

Vanavond op tijd naar bed. Morgen om 05.00 gaan we op pad richting het noorden. Scheveningen (44mijl) of IJmuiden (70 mijl) wordt het doel. De wind lijkt gunstig, dus we gaan morgen over.

2 augustus 2020

Om 5.00 gaat de wekker. Ik schrik me rot. Zachtjes uit bed en maak Daan en Thijn wakker. We sluipen over de boot om de laatste voorbereidingen te doen voor de zeiltocht. Buiten is het nog donker.

Om 05.30 gooien we los en gaan we naar de roompotsluis. Precies om 6.00 roepen we hem aan en we kunnen zo de sluis invaren.

Ondertussen begint het licht te worden. Buiten de Haven zetten we het zeil. Achteraf niet zo handig, we moeten kruisen. Thijn gaat weer naar bed en Daan voelt zich beroerd (Carolien en Yvo slapen sowieso nog). Na de laatste overstag gaat Daan ook slapen op het dek.

Tegen 12.00 wordt iedereen weer wakker en wordt Thijn aan het werk gezet om pannenkoeken te bakken. Ze zijn goed gelukt. Alleen Daan heeft er nog niet zoveel zin in.

Het passeren van de Maasmond is wel een avontuur. Om ons heen is een druk verkeer. We melden ons bij de VTS en mogen doorvaren. Een tanker vaart voor ons langs en de VTS vraagt aan een andere boot die met ons op ramkoers ligt wat hij met dit kleine jachtje gaat doen. Hij wil wel achterlangs. Tenslotte moeten we nog uitwijken voor een baggerschip. Alle communicatie over ons verloopt via de VTS. De “grote schepen” praten wel over je maar niet met je. Heel Bijzonder als je in een “klein jachie” vaart.

Bij Scheveingen ligt een groot aantal schepen geparkeerd. Gewone vrachtschepen, tankers en een 5-tal cruiseschepen, waaronder 2 van de HAL. We zijn er gewoon tussendoor gevaren.

Het laatste stuk nog 2x bruinvissen gezien. Daarna snel de haven van IJmuiden in. Na 13 uur en 74 mijl vinden we het wel mooi voor vandaag.

Als avondeten de Chinees geplundert. Nu op tijd naar bed. Jongens zijn nog met een paar meiden die ze hier hebben opgeduikeld naar het strand.

Morgen nog een dagje hier.

3 augustus 2020

Heel lang uitgeslapen vandaag. Voor de rest weinig gedaan. De kinderen hebben vriendinnen opgeduikeld op de boot naast ons. Gisteravond zijn ze met z’n allen nog naar het strand geweest en nu zitten ze spelletjes te doen.

Er komt een rode regenband aan volgens buienradar, dus we zetten de kuiptent op. Er komt alleen geen regen hier. Een paar druppels, meer niet.

Einde van de middag is het weer strak blauw en gaan we naar het strand en naar een strandtent. Daar met R&R lekker geborreld en een hapje gegeten.

De kinderen zijn met hun nieuwe vrienden en veel eten en drinken en cobb en gasstel ook naar het strand gegaan en hebben daar lekker gechilled.

4 augustus 2020

Na het ontbijt zijn we met z’n allen naar het strand gegaan voor een frisse duik in de Noordzee. Het is windstil en maar weinig golven, dus lekker zwemmen en spetteren. Na het zout afgespoeld te hebben gooien we de trossen los voor de tocht naar Amsterdam. Daar pikken we vanavond Ellen op die een paar dagen met ons meevaart. Gezien de Corona situatie in de stad spreken we met de kinderen af dat ze niet de stad in mogen. Jammer, maar ze snappen het wel. In de Marina liggen vaak bijzondere schepen, zoals de Flyer (Conny van Rietschoten) en grote jachten. De Flyer is er nu niet, maar de Ocean Breeze (Volvo Ocean Race 2008-2009) wel. Deze boot heeft een paar jaar op de kant gestaan en wordt nu weer vaarklaar gemaakt. Thijn en Pepijn krijgen een uitgebreide rondleiding. Wat een spartaanse omgeving.

5 augustus

De volgende etappe is Volendam. We kunnen pas vertrekken als de voorraad is aangevuld, want we zijn bijna helemaal leeg. In IJmuiden hebben we een bestelling gedaan bij de bezorgdienst van Albert Heijn en die komt vanochtend. Als de proviand is ingeladen vertrekken we naar Volendam.

Het is lekker zeilweer en we zetten snel de zeilen op. In de middag lekker gezwommen en geluierd. Stephan en Ellie komen nog een borrel halen. Zij liggen met hun boot ook hier.

6 augustus

Vandaag een rustdag. Lekker niets doen. Zwemmen, eten, drinken, zwemmen, suppen, dobberen, eten, drinken, etc.

7 auguatus

Het is warm in Volendam. Gelukkig krijgen we vandaag op het water wat verkoeling. We reizen vandaag van Volendam naar Makkum. 7 uren varen, op de motor, want de wind laat het volledig afweten. Gelukkig werkt de stuurautomaat goed en hoeven we niet het hele stuk zelf te sturen. Alleen af en toe bijsturen voor tegenliggers.

Onderweg verliezen we ons olielampje. Een golventrekkende motorboot zorgt ervoor dat de lamp van de giek afkomt en zo overboord slingert.

Op het IJsselmeer zien we een SAR helikopter vlak langs ons vliegen op weg naar een platbodem . Via de marifoon vragen ze aan de platbodem of ze een hijs en extractie oefening mogen doen. Na een tijdje stoppen ze met de oefening omdat de luchtverplaatsing van de wieken alle losse dingen van het dek blaast. Wel gaaf om te zien.

In makkum wordt Ellen na het eten weer opgehaald. We zijn weer met z’n 5-en. Nou ja, niet helemaal, want de Makkumse vrienden stonden ons al op te wachten.

8 augustus

Het is vroeg opstaan in bootje Kaesehagen vandaag. We krijgen Marjolein en Heine en kids op bezoek. Ze komen vroeg om de hitte een beetje voor te zijn. Carolien staat om8.30 al in de Jumbo. Na de koffie en een rondje Makkum Beach gooien we de landvasten los en gaan op weg naar een ankerplek in de buurt om even lekker te zwemmen en the chillen. De kinderen gaan waterskiën met de SUP en de Rib. Maureen ontdekt dat het niet heel slim is om met een reddingsvest in het water te springen.

Na een paar uurtjes weer naar de kant; Cobb aan en lekker eten.

9 augustus

Vandaag de laatste dag van de vakantie. Carolien, Thijn en Daan moeten morgen weer werken., dus die moeten weer naar huis. Yvo en ik blijven nog een paar dagen hier.

Het opruim tempo ligt erg laag; de zon brandt en er staat een warme tropische wind. Gelukkig hoeft de boot niet schoon, anders moesten we nog poetsen ook.

Zo tegen half 8 verlaat de familie de boot en keert de rust weder in de haven. Ik sluit de dag af met Eelke en een flesje witte wijn.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1MNOoVzAdO5DMnFCkP1o5kjUXmotmSTvR&ll=52.34494831401232%2C4.470896833499971&z=8

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *