The Eagle has landed – onderhoud

Vorig zomer (zie dit bericht) ontdekten we dat er water in de saildrive olie zat. Niet veel, maar toch. Dit moet gerepareerd worden. Als de boot dan toch op de kant moet willen we meteen de onderkant weer strak in de antifouling zetten en de boel poetsen. De motor start op het moment niet lekker, dus ook de motor heeft een onderhoudsbeurtje nodig.

Om het allemaal wat makkelijker te maken willen we de boot in de buurt op de kant zetten. We hoorden goede verhalen over Gicom Jachtservice in Ketelhaven, dus daar offerte opgevraagd. De prijzen zijn daar netjes, dus we hebben besloten de klus daar uit te (laten) voeren.

2e pinksterdag hebben Daan en ik de boot overgevaren van Makkum naar Ketelhaven. Daar is de boot dinsdag uit het water gehaald en op de kant gezet. We hadden er allemaal en gek gevoel over, Een boot in de takels en later op de bok. Dat hoort niet!

De onderkant zag er boven verwachting goed uit. Geen aangroei, antifouling alleen op de waterlijn aangetast, de rubberflap om de saildrive was wel slecht,. dus die wordt vervangen, geen rare osmose of andere plekken.

komende week wordt de keerring van de saildrive vervangen en gaan wij poetsen en schilderen. Ergens in week 23 gaat de boot er weer in. Ze gaan dan het onderhoud aan de motor doen. Ze denken dat 1 van de gloeipluggen niet goed meer is en dat hij daarom niet goed start. Nou ja, we zullen zien. We lekker dat alles zo voor de zomer helemaal klaar en gecheckt is.

Zaterdag 29 mei 2021

Vanochtend op tijd opgestaan. We willen proberen een eerste laag antifouling (International Unipro 225) aan te brengen. Vanmiddag moeten we naar de WVZ dus we hebben maar beperkt tijd vandaag.

Bij de Gamma hebben we de laatste spullen gekocht zodat we snel aan de slag kunnen. Rond de waterlijn is de antifouling heel slecht. Met een schroevendraaier en schuurpapier de slechte plekken opgeknapt en ondertussen afplaktape op de waterlijn aangebracht.

Rond 12.00 hadden we de eerste ronde erop zitten. Boot en Carolien zaten strak in de antifouling. Bij de boot was dat ook de bedoeling, bij Carolien niet.

Morgen verder. De waterlijn nog een rondje doen en alvast beginnen met poetsen. Ze hadden trouwens nog goed nieuws voor ons: de lekkage in de saildrive kwam van de keerringen en niet van de as. Dus dat scheelt weer.

Zondag 30 mei 2021

We zijn pas in de middag even naar Ketelhaven gereden. ‘s-Ochtends nog even gewerkt enzo. Vandaag hebben we de waterlijn voor de 2e keer in de anti-fouling gezet. Yvo heeft dat deel voor zijn rekening genomen, Daarna direct het schilderstape weggehaald, anders blijft dat kleven.

Ik ben ondertussen begonnen met het poetsen. We gaan dit jaar voor het poetsen met star brite poetsmiddelen. Ben benieuwd hoe dit gaat.

Ik heb eerst een stuk aan de achterkant gedaan. We gebruiken de poesmachine, want met de hand leek ons wat onhandig. In het begin werkte het niet heel goed, maar de pad was ook helemaal droog. Toen de pad een beetje vochtig was, smeerde het allemaal beter uit en zag je ook echt resultaat. De cleaner/wax moet je na het opbrengen goed laten drogen, daarna met katoenen doek of pad uitpoetsen. Het resultaat van de eerste ronde op ons proefstuk zag er al prima uit.

Stap 2, het in de polish zetten ging heel soepel. Met een katoenen doek aanbrengen en dan uitpoetsen met de hand of met de machine. Het resultaat ziet er super uit. Ben benieuwd hoe het zich straks in de praktijk houdt.

Als je goed kijkt zie je de scheiding goed lopen

Komende week gaan we in de avonden aan de slag om de boot verder te poetsen. Wordt vervolgd.

Vrijdag 4 juni 2021

Vanochtend het laatste stuk (nog een keer) gepoetst en daarna in de wax gezet. Maandag gaan we weer het water in.

Samenvatting poetsen en waxen

We hebben de boot gepoetst met Star Brite producten. Op zich zijn we best tevreden over de uitkomsten:

  • Stap 1: Cleanen en poetsen met Star Brite cleaner/wax
    De cleaner doet goed zijn werk. De boot knapte er enorm van op. Opbrwngen met de poetsmacine ging prima, Uitpoetsen ging beter met de hand. In ca. 2 uren hebben we de zijkant van de 38-voeter gepoetst en uitgepoetst.
    Verbruik: 3/4liter cleaner/wax voor de hele boot
  • Stap 2: In de polish met Star Brite Premium Marine Polish
    De marine polish brengt lekker makkelijk op en poetst ook goed uit. Het resultaat is wel ok. Het lijkt erop dat het niet helemaal lekker uitpoetst of een laagje achterlaat. Je ziet dit alleen als je er met je neus opstaat. Van 2 meter afstand zie je dit al niet meer, dus eigenlijk is het een beetje gezeur.
    Verbruik 1/2 liter polish voor 1 ronde.

Maandag 7 juni 2021

Om 11.00 was het zover. De Eagle zwemt weer. Nog even de stempelplekken met antifouling bestreken en het laatste stukje waterlijn gepoetst. Schroef zit er weer op en ook de nieuwe stroomflap zit er netjes onder.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *