Juni 2021 – weekendje weg

Nu we weer in het water liggen moet de Eagle ook weer terug naar Makkum. Carolien en ik nemen samen de taak op ons de boot weer terug naar de thuisbasis te varen.

Vrijdag 11 juni 2021

Onze eerste stop vandaag is IJsseloog. We waren allebei pas tegen 17.30 klaar, en hebben toen de auto gepakt naar Ketelhaven. Daar de boot ingepakt, motor gestart en weg. De sluis draaide mooi snel voor ons, dus we waren snel op het open water. IJsseloog ligt direct aan de overkant, dus na een kwartiertje varen hebben we een plekje gezocht om het anker uit te gooien. Het is hier heel rustig, volgertjes, geen wind en af en toe een plons van een grote vis. Nu eerst onthaasten met een Aperol Spritz en een Affligem blond. Lekker avondje chillen!

Zaterdag 12 juni 2021

Vanochtend waren we op tijd wakker. Het is al vroef licht op de boot en de volgels houden geen rekening met onze wensom te slapen. Het is heerlijk rustig weer binnen in IJsseloog. We maken ons klaar om te gaan varen. De windverwachting is tot 20 knopen wind, dus we bereiden alles voor om met gereefd zeil te gaan varen.

Als we de bocht om gaan, uit de beschutting van IJsseloog komt een stevige bries ons tegemoet. Daar merk je in de beschutting helemaal niets van. We motoren naar de ketelbrug. Goed timing, want hij opent al na 5 minuten, dus snel door.

MEt de NW wind die er u is, hebben we behoorlijke golven. 70-80 cm zeker en een 18 knopen wind. Enkhuizen ligt recht voor ons, dis we stellen ons al in op een lange dag tegen de golven inbeuken en aan de wind kruisen. Zelfs met gereefd grootzeil en gereefde genua is het stampen.

tegen 1500 waren we in de Ckmpagnieshaven. E Hleder zat vlak achter ons, dus tegen 1530 konden we aan het bier en de aperol en chips. Voor het avondeten gaan we naar de Mastenbar. Blijft een leuke plek. Eten was minder dan we gewend waren.

rond 2200 weer op de boot en naar bed. Het was een lange dag.

zondag 13 juni 2021

na een lange nachtrust zijn we tegen 08.30 opgestaan. Lekker een bakje koffie gedronken buiten en gedoucht. We waren voor het ontbijt uitgenodigd door Rob en Rixt. Lekker! Croissantjes, bolletjes, eitje, sapje, een goede start van dag.

Via de app vertelde Hans K dat hij een nieuwe boot had gekocht en ook in Enkhuizen lag. Na het bezoek aan Joosten Watersport hebben we de boot nog even bekeken.

tegen 1145 hebben we de motor gestart en zijn na een zwaai naar de Helder richting Makkum gevaren. Het was een motordagje want de wind liet het afweten.

om 1800 heeft ome Hans ons opgepikt en gingen we weer naar Zeewolde.