Meivakantie 2023

De meivakantie. Eindelijk weer een keer lekker weer zo lijkt het. We vertrekken vrijdag 28 april naar de boot. Het is grauw en miezerig als we tegen de avond aankomen. Gauw de boot ingeruimd, lekker gegeten en daarna op tijd naar bed. Midden in de nacht gaat het rookalarm nog af, Geen idee waarom , maar het verstoort de nachtrust wel. Wat zeker is, dat het erg koud is.

Zaterdag 29 april 2023

De zaterdag heeft twee hoofddoelen: de problemen met de accu voor oplossen en kijken naar de ankerlier. Daan en ik hebben gisteren al gekeken naar de aansluitingen van de accu, De klem die wij hebben is niet dik genoeg voor de kabel van de boegschroef. Daarom op tijd op weg om de goede klem te scoren. Eerst naar Caravan Centrum Makkum, want die hebben vaak onderdelen en zijn altijd bereid te helpen. Zij hebben de juiste spullen niet, maar verwijzen ons door naar Gebr. Van Enkhuizen. Die zijn helaas dicht, maar gelukkig is er iemand aanwezig die ons helpt. Klasse service.

Weer op de boot monteren we de massa kabels weer op de accu. Het gekke is dat de acculader niet aanslaat. De accu blijft maar 11V aangeven. We volgen de kabels naar de bron en zien dat de kabels samenkomen bij de service accu. Er zit een laadverdeler tussen de service accu en de voor accu. Deze lijkt kapot te zijn. Als we de plus polen direct doorverbinden maakt de boegschroef weer toeren en laadt de accu weer. We testen meteen de nieuwe ankerlier motor en die werkt! Nu we voor toch de boel open hebben liggen besluiten we de ankerlier ook meteen te monteren. Dit gaat redelijk voorspoedig en om 13.00 hebben we de ankerlier weer ingebouwd en hij werkt! Na 3 jaar eindelijk weer een werkende ankerlier.

Carolien heeft ondertussen boodschappen gedaan. We ruimen de boodschappen op en maken de boot verder klaar voor vertrek naar Texel. Rond 1415 maken we de lijnen los en gaan op weg. De eerste hindernis is de sluis bij Kornwerderzand. Deze kost iets meer tijd dan gepland. Geen idee waarom, maar de schutting duurde echt lang.

Eenmaal op het wad was het een supermooie tocht. Wind van 10-12 knopen, ruime wind, snelheden tot 8,9 knopen over de grond. Het was wel heel koud. De windtemperatuur was maar 8 graden, dus uit de wind en in de zon was het heerlijk. Daarbuiten heel koud. Tegen 18.30 waren we in Oudeschild.

Voor de eerste keer dit jaar hebben we buiten gegeten in het zonnetje. Daarna snel naar binnen met de kachel aan. Was weer een mooie zeildag.

Zondag 30 april 2023

We slapen een gat in de dag. Blijkbaar hebben we het nodig. Na het ontbijt gaan we naar de fietsenverhuur en huren daar voor de komende dagen 2 fietsen. Daarna door op de fiets naar Den Burg. Er zijn niet heel veel winkels open, dus na een uurtje landen we al op een terras. F1 kijken! Saaie wedstrijd, strak blauwe lucht, lekkere snacks en wijn, dus we hebben hier een paar uurtjes lekker gezeten. Daarna terug naar de haven.

De HELDER is daar ondertussen ook geland. Tot het koud werd zijn we lekker buiten gaan BBQen en borrelen. Daan heeft nog kort gezwommen, maar het water was wel heel erg koud.

Maandag 1 mei 2023

Vanochtend na het ontbijt naar Oudeschild gefietst. Hier bij de EP nog een kruimeldief gekocht (wat zal de boot nu netjes blijven) en bij de watersportwinkel een nieuw stoomlicht/deklicht. Deze laatste hadden we vorig jaar al provisorisch gerepareerd, maar we hebben hem toch maar vervangen. Carolien en Daan zijn verdergefietst naar Den Burg. Ik ben lekker op de boot gaan chillen.

Daan en Carolien hebben de middag goed besteed aan shoppen en terrassen. Als compensatie voor al dat leuks moet Daan de mast in om de nieuwe verlichting te monteren.

Als we alle klussen en klusjes klaar hebben, gaan we met Rob en Rixt naar De Compagnie om een hapje te eten. Volgens mij hadden we de vorige keer dezelfde conclusie: Mooie lokatie, matig eten, te veel geld.

Dinsdag 2 mei 2023

We hebben een rustige start van de dag. Daan en ik zijn een beetje aan het rommelen aan de websites van optigear.nl en dinghysailing.nl. We maken ondertussen de boot klaar voor vertrek naar Makkum.

Tegen 14.20 gooien we de lijnen los en vertrekken weer naar het vasteland. Er staat een noordelijke wind, 8-12 knopen, dus we kunnen lekker ruim naar beneden varen.

We hebben nog noit zo snel van Oudeschild naar Makkum gevaren. Een hoog gemiddelde en een max speed van 9,9 kn over de grond! In 3,5 uren van Oudeschild naar Makkum. Een record.