Meivakantie 2018 – Het lijkt wel zomer

Het seizoen is nu echt begonnen: meivakantie! Zondag 29 april zijn we naar Makkum vertrokken voor twee weken meivakantie. De weersvoorspellingen zijn zodanig goed, dat we niet naar het zonnige zuiden vertrekken, maar in Nederland blijven. Vooralsnog is het pokkenweer, dus duimen.

Zondag 29 april 2018

Einde van de ochtend  zijn we naar Makkum vertrokken met onze hele hebben en houden. Auto vol, aanhanger met surfplank en laser en de rest van de bagage erachter. Het regent pijpenstelen en de verwachting is dat het de hele dag zo blijft. Naast de regen is het ook nog eens koud. 12 graden. Hopelijk doet de kachel het en de eerste levensbehoefte: WiFi.

Op de boot de boot eerst leefbaar gemaakt en de kachel opgestookt. Meteen een  paar klusjes gedaan.  Na het eten vroeg naar bed.

Maandag 30 april

Vanochtend op tijd opgestaan. Het regende nog steeds. Een echte miezerige regen. Met de mannen samen de boot gepoetst. De meeste zooi is er nu wel vanaf.Meivakantie 2018 - de boot is weer schoon

In de middag willen de mannen nog even surfen. Bij het optuigen viel de wind nog mee, maar die trok snel aan. Thijn heeft nog even gesurfd. Daarna Daan. De wind werd zo hard dat Daan het zeil ook niet meer hield. Hij werd omver getrokken en viel met zijn knieën door het zeil heen. Shit happens. Dat wordt een nieuw zeil.

Nieuw surfzeil van NeilPryde voor de mannen

Dinsdag 1 mei

De meivakantie is al 4 dagen onderweg en het regent en het  stormt nog steeds. We slingeren heen en weer door de box en hangen zo nu en dan lekker scheef. Carolien en Yvo vertrekken na het ontbijt naar huis. Daan, Thijn en Rob blijven op de boot.

Om 12.00 is het droog en breekt de zon door. Snel naar buiten mop te warmen en wat klusjes te doen. De eerste klus was de reparatie van de buitenboordmotor. Deze startte niet mee. Via google uitgezocht wat het kon zijn en daarna de motor opengemaakt om de carburateur te reinigen. Wel spannend, we blijven normaal ver weg van dit soort dingen.

Na alles weer in elkaar gezet te hebben startte de motor in 1 keer. Alleen hij wil niet vol gas 🙁 Toch maar naar een reparateur.

Trackable geocache Eagle-Sailing

Daarna een wens van de kinderen ingewilligd. We wilden van onze boot een Geocaching-trackable maken. On-line hebben we een sticker gekocht die op de boot hebben geplakt. Zo kan iedereen die weet wat de sticker betekent onze gecoache loggen.

De wind neemt iets af, dus de mannen maken zich klaar om te surfen. Uiteindelijk heeft alleen Daan nog gevaren.

Daan surfen in de meivakanties 2018

Morgen is de wind Zuid. We vertrekken dan rond 11.00 naar Vlieland!

Woensdag 2 mei 2018

Vandaag vertrekken we naar Vlieland. Het is rond 12.00 hoogwater in Kornwerderzand.  Alles voorbereid en op tijd vertrokken. Bij de sluis aangekomen ligt daar al een groot aantal boten in de rij. Alleen de kleine sluis is open voor pleziervaart. Na een paar schuttingen mogen we er eindelijk door. In de sluis komen we de familie Boer tegen die ook onderweg zijn naar het wad.

Heerlijk windje onderweg naar Vlieland

De windverwachting komt aardig uit. 15-25 knopen uit zuid en zuid-west. Op de Boontjes met alle zeilen erop gevaren. Ging lekker snel. Daarna iets hoger aan de wind. We hingen zo scheef dat het water door het gangboord liep. Vanuit de kuip een rif gezet. Dit gaf wel veel rust.  De hoogste gemeten snelheid over de grond was 11.2 knopen. We hebben de route naar Vlieland in een recordtijd gevaren!

eagle-sailing meivakantie

Donderdag 3 mei 2018

Niet te laat opgestaan en daarna ontbeten. De jongens zijn gaan spelen en wij zijn rond de middag vertrokken voor een kroegentocht. Eerst via het strand naar paviljoen “Oost”, daarna via de duinen en de bossen naar Badhotel Bruin.

Meivakantie - lekker terrassen

‘s-avonds gegeten en nog lekker buiten gezeten tot de zon onder was. Daarna nog even nageborreld in de boot. Het koelt nog wel snel af.

Cobben op de boot - meivakantie vlieland 2018

Vrijdag 4 mei 2018

De wind is gedraaid en komt nu meer uit Oost. Hij is veel minder koud dan de afgelopen dagen. Het is weer wolkenloos blauw. Daan gaat met een paar vrienden zwemmen in het zwembad. Yvo en Thijn proberen het water in de haven uit. Dat is met 12 graden celsius nog wat te koud om te zwemmen.

Meivakantie 2018. Iets te koud om te zwemmen.

Iedereen is wel goed aan het smeren. De zon brandt al echt stevig. Heerlijk weer vandaag.

Meivakantie 2018 - veel on maar wel warme sokken weer

Het is zelfs weer voor bikini en Aperol Spritz. Maar de meivakantie is nog niet warm genoeg om de warme sokken uit te doen.

Carolien, Daan en Thijn zijn boodschappen gaan doen. Ook moest er nog gewinkeld worden bij Eb & Vloed

Tussendoor de vlag aangepast zodat we gepast kunnen vlaggen voor 4 mei.

Zaterdag 5 mei 2018 – halverwege de meivakantie

Vandaag weer een dag als de vorige. Strakblauwe lucht, lekker ontbeten met stokstokbrood en zo voorts. Het lijkt meer midden zomer dan meivakantie. Het wordt eigenlijk een beetje een saaaaiii blog. Vanmiddag weer voor een borrel richting het dorp vertrokken en daarna weer naar de boot. De zon brandde vandaag toch wel erg. De rode wangen en zonnebril strepen vallen goed op.

Meivakantie 2018 op Vlieland

Anders dan de andere dagen was het avondeten. We zijn voor de verandering uit eten gegaan bij De Dining. Het eten was prima voor elkaar. Bij het dessert ging het mis; de serveerster deponeerde het toetje van Thijn bij Rob in de nek. Beetje knullig, maar…. shit happens.

Yvo eet eendenborst

Na een strandwandeling terug op de boot en lekker naar bed. De nachten zijn nog behoorlijk koud……

Morgen nog een lekker dagje vlieland, daarna door naar Texel.

Zondag 6 mei 2018

Weer een prachtige dag. ‘s-Middags lekker op een terras gezeten met Gert en Mirjam. Daarna op de boot gegeten. De dag afgesloten met een prachtige zonsondergang bij strandpaviljoen Oost.

Maandag 7 mei 2018

Vandaag nemen we afscheid van Vlieland. We trekken door naar Texel via de Noordzee. Carolien en Thijn hebben eerst nog boodschappen gedaan en rond 12.00 zijn we vertrokken. Wind was 6-9 knopen uit het oosten. Eigenlijk iets te weinig om te kunnen zeilen. In dit tempo doen we 2 dagen over de 35 mijl.

Afscheid van Vlieland - Eagle-sailing.nl

Bij het verlaten van de haven sprak de havenmeester ons aan: We hadden een nacht te weinig betaald volgens de sticker. Dit was ons niet opgevallen gezien het hoge bedrag dat we moesten afrekenen. Maar goed. Contant nog een keertje 42 euro afgetikt en door met de reis. Het was een heerlijke zon en in de combinatie motor en zeilen zijn we boven Vlieland langsgevaren.

Rond de Vliehors was de luchtmacht aan het oefenen. De F16’s kwamen links en rechts over ons heen. Opeens kwam via de marifoon een oproep binnen voor de “Eagle”. Het was “Range Control” met het verzoek of we 3,5 mijl uit de kust konden gaan varen, omdat ze wilden oefenen. Dus maar een stuk de zee op gegaan. Wel een gaaf gezicht om die F16’s om je heen te hebben en ze raketten af te zien vuren!

Meivakantie 2018 Oudeschild Eagle-sailing.nl

Rond 20.00 zijn we in de haven van Texel aangekomen en werden we opgewacht door Frank Boer.  Snel eten en daarna bijkomen op het dek en de kids voetballen en basketballen.

Dinsdag 8 mei 2018

Als we opstaan brandt de zon al weer behoorlijk. Even lekker ontbeten en daarna van alles en nogwat gedaan. ‘s-Middags komen Rob & Rixt aan vanuit IJmuiden. Met z’n allen gegeten en gedronken bij de “De Compagnie” op het haventerrein. Het eten was er ok, de wijn was prima.

Meivakantie 2018 eagle-sailing.nl

Na een afzakkertje op de boot lekker gaan slapen..

Woensdag 4 mei 2018

De meivakantie loopt al richting het einde. Vandaag fietsen gehuurd en naar Den Burg gefietst.  Daar gewinkeld en, wat anders, een borrel gedronken. De jongens zijn doorgefietst naar De Koog en wij zijn teruggefietst naar Oudeschild.

Daan,Thijn,Yvo en LarsOnderweg een tussenstop  gehouden bij  de Texelse Bierbrouwerij.  We kwamen er toch langs en dan is het wel leuk om een proeverijtje te doen.Proeverij bij de Texelse bierbrouwerij. Eagle-sailing.nl

Na de tussenstop terug naar de boot om te eten. Daarna lekker naar bed.

Donderdag 10 mei 2018

Vandaag teruggevaren naar Makkum. Weer een mooie tocht van 20 mijl. In het begin geen wind, dus weer op de motor. Daarna trok de wind iets aan en konden we met een mooie 10 knopen over de grond naar Kornwerderzand. Uurtje moeten wachten bij de sluis, daarna snel de haven in.

Vanmiddag hebben de jongens nog gevliegerd en gesurfd. Stond een lekker windje om te Kiten. Yvo moest behoorlijk hangen aan de bar.

Vrijdag 11 mei 2018

De meivakantie van  2018 is bijna weer voorbij. Daan moet al terug naar Zeewolde om te werken, de rest van de familie kan nog even blijven. We gebruiken deze dag om de boot te soppen en de was te doen.  Blijft een fleurig gezicht.

Meivakantie 2018 - ook de was moet worden gedaan - eagle-sailing.nl

De jongens zijn na een lekkere bak fruitsalade weer gaan surfen. Beetje weinig wind.

fruitsalade blijft lekker - eagle-sailing.nl

Zaterdag 12 mei 2018

Vanochtend hebben we de boot opgeruimd, de laatste wassen gedaan en alles  weer klaargemaakt voor de komende weken. De jongens hebben nog even gesurfd maar er was weinig wind.

Rond 16.30 naar Zeewolde vertrokken. Het was een mooie meivakantie 2018!