Nazomeren – september 2018

Het naseizoen is nu echt begonnen. Om 21.00 is het al donker en de avonden worden ook al frisser. September is nog wel een maand dat we boot nog een paar weekenden gebruiken. Thijn’s zeilwedstrijden en trainingen en mooie weekenden zijn een goede reden om nog een keer te varen. Lekker nazomeren op het water.

Thijn schippert ons naar Medemblik

31 augustus tot en met 2 september

Technisch gesproken is 31 augustus nog niet september, maar voor deze keer telt het mee. Dit weekend is het weer wedstrijdzeilen voor Thijn. De United4 in Medemblik staat op de agenda. Dit keer geen onweer in de lucht, dus hopelijk een beter weekend dan in 2017.

Thijn en ik zijn op tijd vertrokken naar Makkum om de boot over te varen van Makkum naar Medemblik. Om 15.00 gooiden we de landvasten los voor de 21 mijlen naar Medemblik. Veel zon en weinig wind. Dus de motor maar aan en met ruim 6 knopen onderweg.

Onderweg even uitrusten op de giek

Ongeveer om 18.30  lagen we vast in de box van het Regattacenter (note to myself: achteruit parkeren oefenen).

Mooi plekje aan de hoofdsteiger. Zien jullie wel hoe mooi schoon de achterkant is?

Thijn is begonnen met het maken van pannenkoekbeslag en daarna de pannenkoeken. Ze zijn goed gelukt!

Iets te veel pannenkoeken voor ons 2-en

‘s-Avonds nog een beetje film gekeken enzo. Daarna vroeg naar bed. Morgen een lange (zeil)dag. De windverwachting ziet er niet goed uit. 2 knopen wind. Hopelijk uitstel op de kant.

Zaterdag 1 september 2018

Een prachtige zonsopgang en wat je hier ook meteen ziet: een mooi glad IJsselmeer.

Prachtige zonsopgang in Medemblik. Geen wind helaas.

Ondanks dat we  al lang weten dat er niet gevaren wordt, werken we ons gewone programma af. Boot optuigen, eten maken etc.

Stevig ontbijt en lunch voor Thijn

Om 8.30 werd de uitstelvlag er al ingehangen en die is er tot 13.30 niet meer uitgegaan. De zeilers moesten zich op de kant vermaken en dat lukte prima. Rummikub, pesten en natuurlijk zwemmen met Pride.

Liefde is…. samen pride opblazen
Je moet toch wat als je moet wachten op wind.

Naast de spelletjes moeten de lichamen van de sprinkhanen ook bijgevuld worden. Limonade, koeken, broodjes, knakworsten, overal wordt eten en drinken gescoord. Om 13.30 kwam het sein “Launchen!”. Iedereen het water op. Op dat moment een lekker windje.

Eindelijk het water op

Nu de zeilers op het water zijn kan het echte ontspannen beginnen. Boot opruimen, poetsen, afwassen en dan met een biertje en een ebook lekker in de kuip zitten. Het was eigenlijk iets te warm in de zon, maar dat maakte niet zoveel uit.

Rond 19.00 kwamen de zeilers weer naar de kant. 5 uur op het water en 0 wedstrijden gevaren. Wat een teleurstellende dag.

Na het opruimen zijn we naar de verjaardag Rixt gegaan op de Helder. Lekker borrelen en Cobben. Carolien, Yvo en Daan kwamen tegen half 10 aan bij het Regattacenter. Zij hadden de verjaardag van oma Aafke gevierd.

Thijn en zn vrienden hebben nog wat spelletjes gedaan op de boot. Rond 23.30 was de rust wedergekeerd en iedereen naar bed. Morgen weer een dag.

Zondag 2 september 2018

Vandaag dezelfde volgorde als gisteren alleen een uurtje eerder. 7.30 opstaan, ontbijt maken (Rob), boot optuigen (Thijn), uitslapen (de rest). Vandaag meer wind dan gisteren. Dus meteen om 9.00 het water op.

Helaas ook vandaag een veranderlijke wind. Tussen de 2 en 8 knopen. Thijn heeft twee wedstrijden gevaren. Om 13.00 zijn Rob en Yvo naar Makkum vertrokken. Carolien en Daan hebben met Miranda en Rixt nog even lekker gelunched.

Afterparty

Om 18.45 waren we allemaal weer thuis. Carolien, thijn en Daan vanuit Medemblik en Yvo en ik vanuit Makkum.

21 tot en met 23 september 2018

We zijn een heel weekend op de boot. Thijn moet trainen in Workum en Yvo gaat zaterdag kiten. We besluiten vrijdagavond vast heen te gaan, kunnen we meteen controleren of de boot nog een beetje netjes erbij ligt. Het waait behoorlijk (storm is nog een beetje overdreven).

Als we aankomen in Makkum ligt de boot er netjes bij. Snel de kachel aan, want het is toch kil aan boord en lekker wat eten en drinken. Sushi, stokbrood met lekkere dingen en kipkluiven staan op het menu. Daarna niet te laat naar bed.

Thijn trainen Workum
Ik ben er klaar voor.

Zaterdag gezellig met z’n allen ontbeten. Is lang geleden dat we dit samen hebben gedaan. Na het ontbijt de auto ingepakt en naar workum vertrokken. Eerst Thijn geholpen met het optuigen van zijn boot. Vervolgens met Yvo naar Kitemobile gelopen. We twijfelden nog even of de les wel door zou gaan want er staat een behoorlijke bries. 18-24 knopen staat op windfinder en dat staat er ook echt wel. Als Yvo op weg geholpen is lopen we weer terug naar het zeilgebeuren. De zeilers zijn klaar om het water op te gaan. We helpen Thijn en zijn teammates het water op.

Carolien en Daan gaan winkelen in Workum (of all places). Ik blijf op het strand kijken naar de kiters en probeer Yvo te ontdekken. Dat valt nogniet mee tussen al die vliegers die heen en weer gaan. Uiteindelijk zie ik hem in de verte. Er zit echt vooruitgang in.

Na het kiten gaan we een frietje halen en daarna met Carolien en Daan (die ruiken dat we friet hebben lijkt het) even naar de kite winkel. Nu Yvo toch serieus aan het kiten is geslagen willen we kijken of we misschien een 2e hands set kunnen opduikelen.

Rond 15.30 halen we Thijn op bij It Soal en gaan we met z’n allen weer naar Makkum. We willen nog even op het strand kijken en landen daarna nog even bij het Sopkafee voor een borrel. Yvo is zo kapot van het kiten dat hij op de boot blijft.

Via de havenmeester van Flevostrand kregen we de tip om pizza’s te gaan eten bij La Piccola. We zijn de beroerdste niet en zijn daar naartoe gegaan voor het avondeten. Leuk restaurant, goed eten en drinken.  Na het eten op de boot nog even nagezeten en daarna vroeg naar bed.

Zondagochtend alweer samen ontbeten. Thijn naar Workum gebracht en daarna zelf doorgereden naar huis. Weekend weer voorbij.

28 tot en met 30 september

Dit weekend heeft Thijn z’n laatste U4 van dit seizoen in Workum. We gaan vrijdag al op tijd rijden; dan kunnen we op de boot lekker ontspannen en nog een beetje uitslapen. We halen de jongens om 15.00 van school. Als verrassing voor Yvo: we gaan via CorenMore om daar de kiteset op te halen die we vorige week bekeken hadden. 2 kites, 1 van 9m2 en 1 van 13,5 m2.

Yvo zn nieuwe kiteset
Yvo en zijn nieuwe kiteset

Op de boot nog even lekker gegeten, Thijn heeft gevist en de rest lekker gechilled. Kachel is nu echt wel een lekkere luxe.

Thijn vissen
Heerlijk rustig. Had ik een haakje eraan gedaan of niet……

Zaterdagochtend om 8 uur gaat de wekker. Tijd om op te staan. Thijn haalt ontbijt, Carolien bakt eitjes. Na het ontbijt snel naar Workum. Onderweg komen we de buurtjes nog tegen. Die komen net aan in Makkum.

Het is een lekker windje. Niet heel veel maar genoeg om te zeilen of te uiten. Thijn gaat al snel het water op en Yvo gaat z’n kitespullen klaarmaken.

Ondanks de grote kite van 13,5 m2 staat er net iets te weinig wind om goed op het board te kunnen blijven staan. Het is wel een mooie wind om de waterstart te oefenen en om vertrouwd te worden met het materiaal. Rond 13.30 is het genoeg geweest. Kitespullen opruimen en lekker kibbeling eten.

Rond 16.30 Thijn weer opgepikt in Workum. Hij heeft een leuke dag gehad, maar de uitslagen waren niet bijzonder.

In de haven  gezellig geborreld met de buren en voor de verandering maar eens een keer spaghetti met rode saus gemaakt. Dat eten we altijd zegt Thijn, dus het werd weer eens tijd.

Na het eten douchen, huiswerk maken en naar bed. Morgen vroeg op. Thijn moet al om 8.00 in Workum zijn.

Eagle by night
Vroeg donker, lege haven.

Zondagochtend 7.00 uur, de wekker gaat. Het is nog donker buiten. Stilletjes het bed uitsluipen om Carolien niet wakker te maken. Kachel aan, koffiemachine aan en Thijn wakker  maken. Eitjes bakken en spullen klaarmaken voor dag 2 van de U4.

In Workum is het ook nog stil. We gaan naar het regatta office om de DNC uit de derde wedstrijd van Thijn weg te laten halen.

Als Thijn het water op is weer terug naar de haven. Daar is Carolien ondertussen ook wakker en Yvo ook. Daan ligt nog in zn bed (9.30 uur). Het is heerlijk buiten in het zonnetje.

Voor het ontbijt maken we pannenkoeken. Daarna de boot weer leeghalen en alles inpakken in de auto. Yvo wil nog kiten en Daan heeft nog een date daar.

Het kiten in  Workum gaat niet zo lekker. Weinig druk in het zeil, terwijl anderen   wel lekker lijken te varen. Even nagevraagd, maar de kiters die wel lekker gaan hebben minimaal  een 17m2  kite.

Net als we op willen ruimen komt er ineens een lekkere wind. Yvo gaat snel nog het water op. Nu gaat het echt veel beter.

Als Thijn het water afkomt ruimen we snel de zeilspullen op. Yvo houdt het na een half uurtje ook voor gezien, dus  kunnen we de terugreis gaan voorbereiden.

Thijn gaat nog even op de foto met Maxime Jonker. Daarna snel naar huis.