Meivakantie 2019 – frisjes en kort

Dit jaar hebben we maar 1 week meivakantie. Ook zijn we maar met ons 4-en. Daan blijft dit jaar thuis om een week zeilles te geven bij de Randmeren. We zijn de vakantie op vrijdag 26 april begonnen. De spullen ingepakt en in de middag vertrokken naar Makkum. De weersverwachting voor de week is redelijk maar frisjes. We gaan het zien.

In Makkum schijnt de zon en is het lekker weer. We ruimen de boot in en de jongens gaan naar het strand om te kijken of het een beetje waait. Yvo wil als het kan even kiten. Er staat een lekker rustig windje dus Yvo pakt zijn spullen en vertrekt naar het strand. In het begin weer even wennen, maar dan toch echt heen en weer voor de kust. De beelden zijn super door de laaghangende zon.

Na het kiten Yvo onder de warme douche gezet en pizza’s besteld. Daarna vroeg naar bed. Thijn logeert bij vrienden, dus die zien we morgen wel weer.

Zaterdag 27 april 2019, koningsdag.

Koningsdag 2019 in Makkum: Regen en Koud….. Einde van de ochtend was de regen weg en werd het best lekker weer. Carolien en Thijn zijn, toen Thijn weer was opgedoken, naar Workum en Makkum gegaan. Er wordt hier in de Friese dorpen niet echt Koningsdag gevierd.

#blauwetong

Yvo wilde al een tijdje die nieuwe Doritos Roulette Blue proberen. Deze zijn scherp en de van één van de soorten krijg je een blauwe tong.

Verder wat gerommeld op de boot en spaghetti gegeten. De kids zijn nog aan de wandel geweest met de vrienden op de camping. Morgen rond 15.30 vertrekken we naar Oudeschild.

Zondag 28 april 2019

Na het ontbijt zijn de jongens naar de camping vertrokken. Wij hebben de boot zover klaargemaakt voor de overtocht naar Oudeschild. Er is niet veel wind, maar wel een lekker zonnetje. Rond 13.00 kijkt Carolien nog even naar het weer en ziet boven Duitsland een groot regengebied opbouwen dat onze kant opkomt. We kunnen de snelheid niet goed inschatten en zien niet direct of het ons gaat raken.

Beroerder kan het niet: Om 15.00 ligt de bui ligt over de hele Wadden en noord Friesland. We besluiten ons niet nat te laten regenen en blijven in Makkum liggen. Het eerstvolgende tijdslot dat handig is is morgenochtend tussen 5 en 7 uur. We besluiten de 7.00 maar aan te houden.

Maandag 29 april 2019

Maandagochtend iets voor 6.00. Carolien ligt de hele tijd te draaien in bed en vindt dat het tijd is om op te staan. Het is een mooie tijd om te gaan varen. Zelf vind ik 07.00 ook wel een mooie tijd. Het is tenslotte meivakantie en vroeg opstaan hoort daar niet bij. Toch maar opgestaan en de boot klaargemaakt. Eerlijk is eerlijk het is een prachtige ochtend. Droog, zonnig en een hele mooie lucht en nevel.

Prachtige ochtendlucht in Makkum - Eagle - meivakantie 2019
Prachtige ochtendlucht in Makkum

We varen richting de sluis van Kornwerderzand. We zijn niet de enige vroege vogels. Door werkzaamheden draait de sluis maar beperkt. Tussen 22.00 en 06.00 is de sluis gesloten, dus zo rond 6.30 probeert iedereen erdoor te gaan.

Om 6.30 in de ochtend is het al druk in Kornwerderzand  - Eagle
Om 6.30 in de ochtend is het al druk in Kornwerderzand

Gelukkig gaat de hele meute stuurboord uit naar Vlieland en gaan wij bakboord uit richting Oudeschild. We hijsen de zeilen en dobberen op wind en stroom door de geul. Na een paar minuten worden we begroet door een zeehond die ons nieuwsgierig bekijkt. De wind trekt iets aan, zodat we met 6-7 knopen naar Texel varen.

Eagle onderweg naar Oudeschild
Mooi windje om te zeilen. Hele knobbelige golfslag.

Om half 11 zijn we al in Oudeschild. Onderweg zijn we nog bekenden tegengekomen. We hebben over en weer een paar foto’s geschoten van de boten. De haven van Oudeschild is super rustig. We kiezen een mooie box uit en gaan met de kont naar de kant liggen.

Heerlijk rustig in de haven van Oudeschild. Eagle meivakantie 2019
Heerlijk rustig in de haven van Oudeschild.

‘s-Middags even naar Oudeschild gewandeld om boodschappen te doen en een lekker gebakken visje te eten bij de Oude Vismarkt. Op de boot heeft Carolien het favoriete eten van de kinderen gemaakt: Kip Tandoori.

Dinsdag 30 april 2019

Vandaag een dagje winkelen in Den Burg. Het is koud buiten. We hebben een paar fietsen gehuurd en zijn naar Den Burg gefietst. Carolien moet wel wat aan haar conditie doen, want ze kon de mannen niet bijhouden.

In de stad door de hoofdstraat gewandeld en geshopt en op een terras wat gedronken en gegeten. Dat was wel koud eigenlijk. Thijn en Yvo hadden als toetje nog wel zin in een ijsje (brrrrrrrrr…….). Vergeleken met de meivakantie van 2018 een heel groot verschil.

Het vriest buiten en wat neem je dan.....  een ijsje.
Het vriest buiten en wat neem je dan….. een ijsje.

Aan het einde van de middag weer op de fiets terug naar Oudeschild. Thijn en Yvo zijn hun eigen gang gegaan. Die hadden nog een afspraak in Den Burg met een paar paardenstaarten.

Bij de supermarkt en de viswinkel in Oudeschild hebben we lekkere dingen voor op de Cobb gekocht. En door naar de boot. In de haven nog even gezellig geborreld met Frits en Christa.

Woensdag 1 mei 2019

Vandaag is opa Peter 80 geworden. Gefeliciteerd! Vandaag staat ook de terugreis naar het vaste land op het programma. Eerst lekker ontbijten en nog even winkelen voor Carolien en Thijn.

Thijn op de punt
Fotomodel Thijn

Voor ons gevoel was de terugreis niet bijzonder. Weinig wind en die kwam bijna recht van achter. Dus een soort zeurkoers. Toch gingen we door de stroming nog 5 knopen door het water. Tegen 20.30 legden we weer aan op onze eigen plek in Makkum. Kuiptent erop, verwarming aan en frietjes gehaald bij de snackbar. De kinderen zijn nog op pad geweest met de vriendengroep terwijl de oude mensen op de boot een boek gelezen hebben.

Donderdag 2 mei 2019

Vandaag de boot schoonmaken en opruimen. Het regent, dus lekker de verwarming aan en een boek lezen. Laatste echte dag van de meivakantie. Morgen weer naar huis en het hele weekend U4 in Muiderzand.

Carolien  leest een boek
Genieten van de rust in de boot met een boek.

Vanmiddag werd het droog. We zijn nog even kekker gaan uitwaaien op het strand. Daar kwamen we André en Eva tegen. Samen hebben we nig even geborreld.

Vrijdag 3 mei 2019

Vandaag vroeg opgestaan. Yvo heeft brood gehaald. Na het ontbijt Boot opruimen, kleding en andere rommeltjes in de auto, vloer gesopt en daarna snek de auto in. Dat was het weer voor deze keer.