Een weekendje Texel / Oudeschild – juli 2018

De laatste weken van het schooljaar zijn wat hectisch: toetsweken, klassenfeestjes, seizoensafsluitingen etc. Veel zeilen zit er in deze periode dan ook niet in. Om met het hele gezin toch nog even samen lekker weg te zijn hebben we in mei het weekend van 6 juli vrijgepland. Geen school meer, toetsen klaar en nog geen andere verplichtingen, dus lekker met de Eagle op pad.

Eagle onderweg naar Texel Oudeschild juli 2018
We gaan als een speer richting Oudeschil

Vantevoren al kijken naar de wind en de weersverwachting. Blijft het weer zo mooi? Waar komt de wnd vandaan: noord of west, oftewel gaan we naar Oudeschild – Texel of naar Vlieland/Terschelling.

Vrijdagochtend de spullen gepakt en naar Makkum gereden. De wind zit op noord; we gaan naar Oudeschild. Rond 14.00 verlaten we de haven van Makkum op weg naar de sluis van Kornwerderzand. We zijn zo te zien niet de enigen die het wad op willen. In de sluis is het gezellig druk, maar we kunnen snel de sluis in. Op het wad gaan de meesten richting Terschelling/Vlieland. Een paar boten gaan bakboord uit naar Texel.

Snel de zeilen erop en met 8 knopen wind en 2 knopen stroom in de rug naar de jachthaven van Oudeschild. Af en toe in de vlagen gingen we knap scheef.

Bavaria 38-3 Eagle - Yvo staat recht
Yvo staat scheef, de boot ligt recht ofzo

Rond 18.30 komen we daar aan. Plekje gezocht in een box en met z´n allen gegeten.

Carolien op onze unicorn
Pride en Carolien

Zaterdagochtend uitgeslapen. Carolien en de kinderen hebben een fiets gehuurd en zijn naar Den Burg gegaan. Rob blijft op de boot; lekker een boek lezen.

‘s-middags lekker  zwemmen en met onze rainbow unicorn gespeeld. De zon brandt toch wel heel fel en de ruggen en armen worden toch wel rood. Voor het avondeten de cobb opgestookt en wat lekkere dingen gegeten. Niet te laat naar bed.

Toen we zondagochtend uit de boot keken was de halve haven leeg. Veel boten waren al vroeg vertrokken. Rond 9.30 ging er nog een hele groep (die naar Kornwerderzand teruggingen). Zelf hebben we nog even lekker ontbeten en gezwommen. Rond 11.30 hebben we de lijnen losgegooid voor de terugreis naar Makkum.

Eagle van Texel Oudeschild naar Makkum. Stuurman Thijn

Ook nu hadden we de stroming goed mee en hadden we 10-15 knopen wind. Lekker halve wind tot bijna aan de wind door de geul met 10 knopen over de grond. In de verte zagen we de groep die al  voor ons vertrokken was. Nog even de zeilen extra trimmen en kijken of we in de buurt konden komen.

Uiteindelijk kwamen we ze in de sluis weer tegen. We kwamen aanvaren bij Kornwerderzand en konden in 1 keer doorvaren door de brug en de sluis in. Dat hebben we ook wel eens heel anders meegemaakt.

Lekker zwemmen in het IJsselmeer
Lekker even het zout afspoelen in het IJsselmeer

Na de sluis stuurboord uit om een lekkere anker- en zwemplek te vinden. Het was nog zo vroeg dat we nog even lekker geankerd hebben.

Om 17.00 waren we terug in Makkum. Eten, spullen pakken en  weer naar huis.  Het was weer een superweekend.