Herfstvakantie 2022 – klussen en meer?

We schamen ons best wel een beetje. Eind augustus hebben we de EAGLE teruggevaren van Volendam naar Makkum en sindsdien zijn we er niet meer geweest. We kunnen 100-en excuses verzinnen, maar dit is echt slecht. Het is nu half oktober, herfstvakantie en we gaan dus nu naar Makkum om een paar dagen te relaxen en te klussen.

Het eerste wat ons opvalt als we in de haven aankomen is dat ze de kikkers aan de kant vervangen hebben door palen met een beugel. Het ziet er wel stevig en veilig uit zo.

Voor de rest: een paar bladeren en een paar groene plekken. Het valt ons 100% mee.

In principe blijven we deze week in Makkum. We hebben voor de vakantie een aantal klussen die we willen doen:

• Laatste lier servicen (de andere lieren hebben we al gedaan) ✅
  • Scepterpot vervangen aan bakboord (zie deze link) ✅
  • Raamklemmen bovenraam bakboord weer vast lijmen ✅
  • Kastje aan stuurboord weer vast lijmen ✅
  • Kelderplank stuurboord weer monteren (kitten en schroeven) ✅
  • Alles een beetje opkuisen en voorbereiden voor de winterperiode ✅
  • Ankerlier demonteren en electromotor meenemen om te controleren

Maandag 17 oktober 2022

Vandaag de voorbereidingen gedaan voor een deel van de klussen.

Lieronderhoud: De lier onder de buiskap aan bakboordzijde is weer helemaal schoon en daarna weer in de olie en lierenvet gezet. Dat was een eenvoudig klusje. Nu zijn alle lieren schoongemaakt en voorzien van olie en lierenvet.

Scepterpot: Via een lid van de bavariazeilclub hebben we 2 scepterpotten op de kop getikt. We hadden al bij leveranciers gezocht, maar de scepterpotten die wij nodig hebben waren niet leverbaar. Met hulp van Yvo heb ik de kapotte scepterpot gedemonteerd. We hadden geluk: we konden via de natte cel bij de bouten en moeren komen. Een geluk bij en ongeluk. De constructie is nog heel, dus we kunnen de nieuwe scepterpot eenvudig monteren. Dot Sikaflex ertussen en schroeven maar. Dat scheelt echt een stuk.

Kastje stuurboord: Het tussenbalkje van de kastjes aan stuurboor dat in de vakantie los is gekomen, heb ik met bisontix gel weer vastgezet. Bijzonder dat het alleen maar gelijmd is en niet op andere wijze nog is geborgd.

Kelderluik: De kelder reparatie heb ik ook voorbereid. Alle nietjes (nieten) heb ik uit de balk gehaald en met schuurpapier en een mes de oude lijmresten verwijderd. We willen de balk weer verlijmen en met schroeven de verbinding versterken. Vandaag alle voorbereidingen gedaan, morgen hopelijk afronden.

Raamklemmen: Vandaag de klemmen zelf geschuurd. morgen kijken of we ze kunnen lijmen. Ik maak me wel zorgen over de hechting van de lijm; er komt best wat kracht op. Afwachten.

Dat waren de klussen van vandaag. Morgen verder kijken en poetsen denk ik. De bladeren wegvegen en met de borstel over het dek.

dinsdag 18 oktober

Vandaag langzaam opgestart. Daarna goed doorgepakt. De scepterpot is weer gemonteerd met een dikke laag kit ertussen om het waterdicht te maken. Het bankje aan stuurboord is vastgelijmd en met schroeven extra stevig vastgezet en we hebben met de borstel de boot weer lekker geschrobd.

Om onszelf te belonen zijn we vanmiddag lekker gaan zeilen. Even een rondje IJsselmeer. We hebben tot het laatste moment getwijfeld of we naar Vlieland zouden oversteken, maar we komen ergens tijd te kort deze week en de voorspellingen zijn te onvoorspelbaar. Vandaar dat we naar…….. Hindeloopen zijn gevaren. Dit is de enige haven aan de oostkant van het IJsselmeer die we nog nooit bezocht hebben.

Hindeloopen met de boot

ij eindelijk klaar was het dorpje in gegaan. Het is een leuk dorp, maar er is weinig te beleven. De winkels en restaurants die er zijn zijn of gesloten of zo duur dat we maar naar de Spar gaan om eten te halen. Op de boot de Cobb aangestoken en lekker gegeten.

Woensdag 19 oktober 2022

Vanochtend uitgeslapen, even gewerkt en daarna ontbeten. Tegen kwart over 12 de lijnen losgegooid en weer richting Makkum vertrokken. Uit luiheid alleen de genua gezet en daarmee liepen we al 5-6 knopen. In Makkum de boot achteruit ingeparkeerd. We moeten dit wel vaker oefenen 🙁

Op de kant eerste even wat gegeten en daarna de boel verder opgeruimd. Als klusje van de dag het bovenluikje gelijmd. Op advies van diverse fora uitgekomen op Plastic Welder. EEn 2-componenten goedje waarvan de lijst met waarschuwingen en giftige ingrediënten langer is dan de handleiding. Nu afwachten of het echt zo goed werkt dat het raampje weer afgesloten kan worden. Het is wel bijzonder dat een klem die best wat kracht te verduren krijgt alleen maar gelijmd zit en niet doorgeschroefd wordt.

We zijn vanavond even lekker uit eten geweest bij ”Strandbar Thuishaven”. Sfeer was prima daar en ook het eten was erg goed. Aanrader.

Donderdag 20 oktober 2022

Na het ontbijt begonnen met opruimen en daarna het demonteren van de ankerlier. Uiteindelijk de motor maar losgeknipt, aangezien de schroeven allemaal lam waren. Nu thuis maar eens kijken wat er precies mee aan de hand is. Op Internet al gekeken; er staan voor rond EUR 249 vervangende motoren neschikbaar.

Als bonusklus hebben we de tafel ik de kajuit losgemaakt en gekeken hoe deze gerepareerd kan worden.