Het lijkt wel voorjaar – februari 2021

Twee weken nadat we de boot winterklaar hebben gemaakt zijn we weer terug in Makkum. Als we aankomen zijn de sporen van de winter nog te zien. In de haven en in het IJsselmeer ligt nog ijs. De buitentemperatuur is alleen wel een stuk hoger dan de afgelopen periode. Het is nog net geen zomer, maar toch een graad of 12 al. Bijzonder.

Naast dat we even zeker wilden weten of we zonder problemen de vorstperiode zijn doorgekomen zijn we gezellig op bezoek geweest bij André en Eva en kids. Die brengen de voorjaarsvakantie lekker in Makkum door. MAar goed, ons belangrijkste doel was natuurlijk de controle van de boot. Voor zover wij nu kunnen zien hebben we de kou perfect doorstaan. Dus we hebben de boel lekker laten luchten en hebben in het zonnetje een lekker 0,0 biertje gedronken.

Thijn was ook mee naar Makkum. Hij heeft met Tessa, Amber en Femke afgesproken. Dat is wel het leuke aan Makkum: voor iedereen is het leuk om daar te zijn.

Als het weer zo blijft, gaan Thijn en ik nog een paar dagen naar de boot. We willen dan een paar daagjes gaan zeilen en poetsen.

Voor de rest hebben we niet veel gedaan vandaag. Op de terugweg Marit mee teruggenomen. Die blijft in de voorjaarsvakantie een paar dagen logeren.

24 februari 2021

Vandaag zijn we op tijd vertrokken naar Zeegse voor een bezoekje aan R&R. Daar lekker een saunatje gepakt en gezellig gegeten. De alternatieve BBQ werkte als een zonnetje. Tegen de avond zijn we (Thijn, Marit en ik) naar Makkum vertrokken. Thijn en ik blijven een paar daagjes op de boot. Marit wordt door haar ouders opgehaald.

Het is nog heel stil in de haven. De enige bewoonde boten zijn weer mensen die wij kennen. Op de steiger een tijdje gekletst met Wietse, later op de avond komen Peter en Timme en Thijs nog een borrel doen.

25 februari

Vanochtend op tijd opgestaan. Moest aan mijn BDB portfolio werken en de boot poetsen. Thijn was ook al op tijd op. Na het ontbijt hebben we de boot even uitgelaten. We wilden de watertank even bijvullen bij het tankstation van de haven, zodat we weer kunnen afwassen en poetsen.

Thijn heeft de kuip gesopt terwijl ik wat teams meetings heb afgewerkt. Tussendoor nog even een MagSafe adapter naar Wietse gebracht en verder gewerkt aan mijn portfolio.

Einde van de dag naar de Jumbo om pannenkoeken spullen te kopen. Amber en Femke komen eten. Amber heeft de pannenkoeken gebakken, Thijn en Femke hebben afgewassen. Tegen die tijd viel Tessa ook binnen. De jongelui zijn daarna richting het strand gegaan; ik ben lekker gaan netflixen.

26 februari 2021

Vanochtend rustig opgestaan en daarna met z’n 3-en ontbeten.

Daarna samen de boot gepoetst. We hadden in Januari de gangboorden al gedaan. Vandaag zijn de hoger gelegen delen aan de beurt. Na een uurtje poetsen waren we hiermee ook al weer klaar. De Eagle ziet er weer uit om door een ringetje te halen. Dank je wel poetsjeboot.nl voor de schoonmaakspullen.

De wind is vannacht naar het noord-westen gedraaid. Het is nu een stuk frisser dan gisteren. We besluiten de boot om te draaien zodat we uit de wind in de kuip in het zonnetje kunnen zitten. In het voorjaar komt de wind vaak uit de noordelijke hoek, dus dit is sowieso een goede keuze. Thijn heeft de boot gekeerd, zonder een paal te raken bij het achteruit invaren. Dat ondanks zijwind en zonder boegschroef te gebruiken.

Daarna lekker in het zonnetje om bij te kleuren