Korte zomervakantie – augustus 2019

De zomervakantie van 2019 is kort. We hebben maar 1 lange week vakantie genomen. Deels komt dit door de “gedwongen” vakantie die Rob al in juni heeft gehad en deels doordat Yvo met zijn gebroken arm, opgelopen bij het trampolinespringen, niet zo mobiel is.

Donderdag 1 augustus 2019

Carolien, Daan en Yvo zijn dinsdagmiddag al naar Makkum gegaan nadat Yvo zijn nieuwe groene gips heeft gekregen. Donderdagavond ben ik pas naar Makkum gekomen. Bij aankomst hebben we met z”n 4-en lekker een schaal sushi weggewerkt met wat lekkers te drinken erbij.

Vrijdag 2 augustus 2019

‘s-Ochtends op tijd opgestaan; ik moest nog een paar uurtjes werken. Carolien en de kinderen hebben lekker lang uitgeslapen.

In de middag hebben we een rondje gewinkeld in Workum en hebben we de vakantie inkopen gedaan in Makkum. Tegen borreltijd kwamen Eva, André, kids en Albertha en Ed nog even langs.

Carolien heeft hiervan wat foto’s op Facebook gepost en daar kwam een reactie op van Chris en Sandra. Die zijn daarna nog even langsgekomen om bij te kletsen en te borrelen.

‘s-Avonds (tussen de borrels door) kreeg ik van Carolien en de kinderen alvast mijn verjaardagscadeu: een FatBoy bolleke voor op de boot. Superleuke lamp op batterijen.

Zaterdag 3 augustus 2019

Vandaag vertrekken we naar Texel. De weersverwachting is er prima voor. Droog, lekker windje. In de sluis kunnen we direct doorvaren naar binnen en ook snel er weer uit. Dat is een mooie meevaller. Buiten staat een stevige wind, maar daar zijn we nu op voorbereid. Het rif hebben we al klaargemaakt.

Tijdens de tocht neemt de wind snel af, dus ook snel het rif er weer uitgetrokken. Het werkt als een tierelier. Vanuit de kuip het zeil laten zakken en het rif straktrekken en omgekeerd. Als we in de verte een bui aankomt zetten we net zo makkelijk het rif er weer in. Als het begint te miezeren verdwijnen Yvo en Carolien naar binnen. Watjes!

Na de bui valt de wind van het ene op het andere moment stil. Van 14 knopen naar 1 knoop binnen 2 minuten. Het laatste mijltje naar Oudeschild doen we op de motor.

Carolien en Daan doen de boodschappen voor het avondeten: Vis op de Cobb. Lekker…..

Eén van Daan z”n vrienden is ook op Texel en ze besluiten te gaan stappen in De Koog. Plan is om met de auto naar De Koog te gaan en dan op de fiets terug te gaan en dan bij ons op de boot te slapen. Het deel tot het slapen is goed gelukt. Het slapen wat minder.

Zondag 4 augustus 2019

Als ik om 8.45 wakker word, sluip ik door de boot om de pubers niet wakker te. maken. Ze waren pas na 5-en thuis. Als Carolien een uurtje later ook wakker wordt, komen we er achter dat de pubers helemaal niet op de boot zijn. Ze hebben om 5.30 de tentspullen verzameld, zijn van de boot “geslopen” en hebben op een grasveld een tentje opgezet.

De rest van de dag veel gelezen, gezwommen en geluilakt. Prima dag. Daan is halverwege de middag in slaap gevallen. Gek he na 3-4 uurtjes slaap in de nacht.

‘s-avonds lekker gecobbt en daarna lekker gelezen en dit blog geschreven.

PS: Thijn is vandaag met R&R overgestoken van Duinkerken naar Dover….. Jaloers 🙁

Maandag 5 augustus 2019

Vanochtend niet te laat op. De wind is naar west gedraaid en waait nu de kuip in. Carolien en Daan gaan vandaag op de fiets naar Den Burg. Lekker winkelen. Yvo en ik blijven thuis. Voor de rest een rustige dag vandaag. We hebben nog gekeken of we morgen naar IJmuiden kunnen varen, maar de wind en de timing is niet handig. We komen aan het einde van de vakantie dan net niet mooi uit.

We hebben overwogen om de “Eagle” om te dopen naar “Pink Flamingo”. Dat is passender

Rond 22.00 horen we dat de Orion in de buurt is van Oudeschild. Ze zijn op doorreis van Roompot naar Sneek. Even met de marifoon gekletst.

Dinsdag 6 augustus 2019

iedereen heeft vandaag een luie start. Zelf was ik om 7.48 al uit bed, maar de rest heeft er geen zin in. Na de brunch gaan we naar de haven om met de TX-20 garnalenkotter mee te varen. Was een superleuke tocht. We krijgen nog 2 zakken ongepelde garnalen mee om op de boot te pellen. Onderweg ook nog een bruinvis gezien. Ik was net te laat om deze nog op de foto te zetten.

‘s-avonds uiteraard de garnalen opgegeten en weggespoeld met wijn en bier. De jongens hebben nog wat bij thuisbezorgd besteld. Die garnalen vullen niet voldoende.

Gezellig samen garnalen pellen.

Woensdag 7 augustus 2019

Vandaag maar een half dagje vakantie. Vanmiddag moet ik werken. Na het ontbijt, dat bijna een brunch is, gaan Carolien en Yvo met de bus naar De Koog en Daan gaat met vrienden naar Den Burg en ik….. geld verdienen voor de baas.

Rond 17.00 is het werk klaar, is iedereen weer op de boot en gaan we borrelen op het terras bij “de Compagnie”. En omdat we er toch zijn blijven we er ook meteen maar eten. De plek is super, de wijn lekker het eten is ok (maar niet meer dan dat). Daarna op tijd naar bed.

Donderdag 8 augustus 2019

Vandaag vertrekken we naar Makkum . Voor de verandering nu eens niet in de ochtend. We hebben besloten pas in de avond te gaan varen en een deel van de tocht in het donker te doen. Zo gezegd, zo gedaan. De hele dag genoten van de zon en het prachtige weer. Om 20.00 de trossen los gegooid voor de trip naar Makkum.

De wind heeft de hele dag strak uit het westen geblazen maar laat het nu afweten. Met 0.9 knopen grondvaart (2,5 knopen bootsnelheid en 1,6 knopen stroom tegen) zijn we pas na 24 uur in Makkum. Motor aan en met een normaal tempo door de geulen. De zonsondergang was super, de vallende sterren talrijk en we zijn nog nooit zo snel door de sluis gegaan. We riepen de sluiswachter op en die opende direct de brug en de sluis. Het hele proces duurde nog geen 15 minuten.

Zo snel zijn we nog nooit door de Lorentzsluizen gegaan.

Om 0.00 uur ben ik nog toegezongen door Carolien en de jongens voor mijn verjaardag! Bijzondere lokatie en leuk moment.

Om 01.44 waren we weer afgemeerd op onze eigen plek. Daar nog even geborreld en toen naar bed.

Vrijdag 9 augustus 2019

Tegen 8-en wakker geworden van de grootzeilval. Deze vastgezet en weer naar bed gegaan. Daarna om 11.00 gaan ontbijten. Het regent pijpenstelen en het ziet ernaar uit dat het de hele dag zo blijft. Thijn facetimede ons nog met R&R en Lars om me te feliciteren.

Zaterdag 10 augustus 2019

Vandaag de dag van de grote storm, althans volgens de sensatiekranten. Het was een goede 8 Beaufort in Makkum en door de beschutting van de bomen merken we het eigenlijk niet zo. We hebben heerlijk deels in de zon, deels onder de kuiptent de dag doorgebracht. Tegen borreltijd, we hadden de borrelvlag net gehesen, kwamen Peter en Miranda nog even langs. Was gezellig. De dames hebben nog een bezoekje aan het strand gebracht. Ze kwamen nat en zanderig weer teurg op de boot. Ook op Makkum Beach ging het aardig te keer.

Zondag 11 augustus 2019

Vandaag een rustige dag. Wat klusjes opgepakt en de spullen weer verzameld. Ik vertrek weer naar Duitsland en de rest blijft nog een paar dagen achter op de boot.