“Meivakantie” 2020

DE kinderen hebben nu meivakantie. Doordat ze al een paar weken thuis zijn, voelt deze vakantie toch anders. Daan en Thijn moeten een deel van de week werken bij de Deka Markt en Carolien moet ook gewoon aan de slag. Toch gaan we kijken of we op de boot een paar lekkere dagen kunnen doorbrengen,. De weersvoorspellingen zijn goed voor de komende week.

24 april 2020

Vanochtend moesten we allemaal nog wat dingen doen. Opa moest naar het ziekenhuis voor controle, Carolien nog wat wassen en poetsen etc. Rond 14.00 zijn we naar Makkum vertrokken. Daan en Thijn blijven thuis; die moeten nog werken in de komende dagen.

Op de boot wacht ons een onaangename verrassing: onze kuiptafel is gestolen :-(. Iemand heeft de moeite genomen onze kuiptafel netjes te demonteren en mee te nemen. Navraag in de haven leerde ons, dat er in de afgelopen periode meer onderdelen van een BAV 38 gestolen zijn. Iemand is dus zijn boot aan het afbouwen met gejatte onderdelen. Hoe ziek ben je dan. Carolien is nog het meest van de leg. Die was helemaal verknocht aan haar tafeltje. (update 25/04: Wel k*t: een nieuwe zoals we hadden kost zo € 700,00 exclusief montage. Nu snappen we ook waarom je zoiets jat.)

We nemen er maar een borrel op en gaan met Yvo naar het strand. Het is een lekker kite windje en ook de richting is goed. Yvo staat zo’n 2 uren op de plank. Daarna halen we hem eraf. We gaan eten en naar bed.

Zaterdag 25 april 2020

We hebben redelijk uitgeslapen vandaag. Om 9.15 waren we eruit. Na het ontbijt hebben we de boel opgeruimd en daarna is Carolien gaan skeeleren. Toen ze terug was zijn we een paar uurtjes gaan zeilen. Heerlijk op het water met 8-10 knopen wind.

In de middag lekker gelezen en geluierd. Carolien nog een rondje geskeelerd en daarna een borrel. Tegen 18.00 de COBB opgestookt en lekker paksoi en borrelkipjes gegrilled.

De luchttemperatuur is nog best laag, dus we verdwijnen tegen 20.30 naar beneden waar de kachel al aan staat.

Zondag 26 april 2020

Weer uitgeslapen. Na het ontbijt is Yvo met de vrienden op stap gegaan en hebben wij een beetje rondgelummeld en geklust. Tussendoor nog een softijsje gehaald met Daan die ergens begin van de middag zich bij ons gemeld had.

We voldoen aan alle corona eisen. Daarbinnen is ruimte genoeg om met alle andere havenluitjes zo links en rechts lekker te borrelen en te kletsen. We zijn echt gezegend met dit tweede huis.

‘s-Avonds pizza gegeten. We kregen kortingsbonnen van de haven, dus ook nog lekker goedkoop kunnen eten. Weer op tijd naar bed. Morgen koningsdag

Maandag 27 april 2020

Vandaag koningsdag. We krijgen er niets van mee. Tegen de tijd dat iedereen wakker is en we ontbeten hebben, zijn de feestelijkheden allang voorbij. Tegen 11.30 de zeilen gehesen en lekker een rondje van twee uur gedaan. Op het voordewindse rak zijn we overvallen door zeker een miljoen vliegen. Ze zijn heel vroeg dit seizoen. Op de kant de spuit erop gezet en de lijkjes weggespoeld.

In de middag krijgen we nog visite van de familie Daams. De heren maken nog een zeilrondje terwijl de dames een rondje gaan wandelen. Op het IJsselmeer werden we volledig verrast door de wind. Die was van helemaal niks naar 13-15 knopen gegaan. We konden aan de wind dus de gangboorden nog even spoelen en liepen ruime wind boven de 8 knopen. Top!

Daarna op de kant de COBB opgesteld om de dag af te sluiten met een hapje en een drankje.

Zondag 3 mei 2020

Rustig ontbeten en de dag gestart. Vanmiddag komen Peter en Miranda een borrel drinken. Er staat een lekker windje, dus we besluiten het water nog even op te gaan. Doordat we geen kinderen aan boord hebben moet zelfs Carolien eraan geloven.

Carolien aan de lieren

‘s-Avonds een lekkere maaltijd opgehaald bij Strandbar de Thuishaven. Eten was prima!

Maandag 4 mei 2020

Vandaag de boel opgeruimd. We gaan weer naar huis.

Woensdag 6 mei 2020 tot en met vrijdag 8 mei 2020

Het is nog steeds prachtig weer en Thijn hoeft een paar dagen niet te werken. We besluiten om met z’n 2-en naar Makkum te gaan. Om 10.00 begint Thijn zijn eerste les van school, dus we vertrekken op tijd. Na de lessen om 13.30 komt Tessa langs en gaan we voor een paar uurtjes het water op.

Er stond meer wind dan verwacht. Op een paar momenten liepen we 7.2 knopen op de GPS. We worden steeds beter in de trim van de boot.

Na het zeilen zijn de kids gaan chillen en heb ik een boekje gelezen.

De overige dagen hebben we niet meer gezeild. Er was weinig wind en Thijn wilde ook met zijn vrienden chillen. Vrijdagmiddag om 15.00 zijn we weer naar Zeewolde vertrokken.