Zomer 2022 – vive La France

Gelukkig komen vorig jaar wilden we het al, maar was het door de corona onmogelijk. Dit jaar staan alle seinen op groen en dus zijn we vastbesloten de Franse kust te gaan halen. duimen dat het gaat lukken. Aan de voorbereidingen zal het niet liggen. We hebben nu zelfs een vlot op het dek liggen.

zaterdag 30 juli

De meeste spullen hebben we in de afgelopen weken al aan boord gebracht dachten we. Toch valt het weer vies tegen hoeveel we dan nog in de mini weg moeten stouwen. Gelukkig komt Yvo met de trein en komt Thijn met de auto. Om 13.00 gooien we de trossen los richitng Amsterdam. Het wordt motoren, geen wind en dan ook nog op de kop.

Op zich verloopt de reis voorspoedig. In de slius is het lekker druk. Er ligt een groot schip naast ons. bij het uitvaren van de sluis geeft hij zoveel gas dat we door zijn schroefwater tegen de kant worden gezet.

In Amsterdam hebben we een mooi plekje. We gaan ‘s-avonds de stad in om Yvo op te halen en nog wat te shoppen. Tegen 2200 komen Thijn en Marleen ook op de boot. Nog even gezellig borrelen. Wietse en Noortje komen ook nog even langs voor een borrel.

Daarna lekker slapen. Morgen naar IJmuiden.

31 juli 2022

Het was een onrustige nacht, zoals meestal de eerste nacht. We staan tegen 08:30 op. Buiten is het vochtig, of zeg maar nat. Het zeikt van de regen. Tegen 12.00 gooien we de trossen los naar IJmuiden. Er steekt een lekker westenwindje op, zodat we lekker in de horizontale regen kunnen staan. Onze zeilpakken zijn minder waterdicht dan gedacht. Halverwege geeft de navigatie een storing en na gepruts van mij werkt het hele instrumentenpaneel niet meer. Alleen de kaartplotter werkt nog. Lijkt kortsluiting bij de multiplexer te zijn.

Na de sluis snel de haven in. Door de straffe wind wordt de Eagle op de Helder en daarbij breekt de scepterpot af. Echt k*t, maar wel goed te repareren.

Onze grote verlosser Wietse heeft zekeringen aan boord, waardoor de problemen met de navigatie gelukkig op te lossen zijn. Wel weer iets geleerd over het electrische systeem van de boot. De scepterpot is helaas niet zo snel te fixen. Dat gaan we na de vakantie wel even doen.

Om de dag af te sluiten komen de boomers bij ons borrelen en gaan de kinderen pannenkoeken bakken op de Boei Z4. Het wordt nog een leuke avond.

Als afsluiter gaan Carolien en ik nog een rondje over het strand. Morgenochten willen we om 0500 gaan varen. Doel is Oostende. 100 mijl, dus wel een uitdagende dag, zeker gezien de rare wind die verwacht wordt.

1 augustus 2022

Het nadeel van vroeg gaan varen is dat je de hele nacht op de klopk ligt te kijken, tenminste ik wel. Om 0430 opgestaan, koffie gezet en de boel klaargemaakt. Klokslag 5 varen we de box uit. En ja, het regent al weer. Echt niet te geloven.

De wind staat pal op de kont, dus we moeten het rak afkruisen. Op zich gaat het best redelijk. ZO tegen de middag zijn we bij Rotterdam. We hebben de motor bijgezet om snel over te kunnen steken en de wind een handje te helpen. Na een half uurtje motoren loopt de motor ineens onregelmatig. Hij lijkt geen brandstof te krijgen, en na een tijdje loopt hij weer normaal en daarna houdt hij weer in. We besluiten verder te gaan zeilen richting Oostende.

Tegen 1600 krijgen we stroom tegen en de wind gaat uit. De motor loopt nog steeds niet goed. We besluiten uit te wijken naar Marina Roompot. Dat is dichterbij dan Oostende, in Nederland en een leuke haven met een jachtservice. Die komen morgenochtend de motor controleren. Maar eerst als een lamme vogel naar Roompot. Met onze kruissnelheid is dat een lange route.

Met genua en een beetje motor lopen we naar de roompotsluis. In het begin wil de motor nog 2000 toeren lopen, maar hoe verder te tijd verstrijkt, hoe lager het aantal toeren. Tegen 2130 komt de roompotsluis in zicht. Als we die halen zijn we in ieder geval op een veilige plek.

We pruttelen de sluis in en uit. De laatste 2 mijl naar de haven zijn erg lang. We hebben 1,5 knoop tegen en redden het net tegen de stroom. Gas bjigeven durven we niet, dus het duurt eeuwen. Rond 2230 kan de motor eindelijk uit. We liggen in de haven.

Snel een borrel bij de buren en douchen en naar bed. Het was een lange dag.

Wat we nog bijna vergeten te vertellen is dat we onderweg bruinvissen en zeehonden hebben gezien. Een groepje bruinvissen zwom achter de boot langs en 1 enthousiasteling is een eindje met de boot meegezwommen. Echt heel mooi om te zien.

Dinsdag 2 augustus 2022

Allereerst het belangrijkste: Diederik van Roompot Yacht Service heeft de motor gefixed. Bij de controle van het grof filter bleken daar grote klonten drab in te zitten. Ook de aanvoerleiding van de brandstof bleek verstopt te zitten. De motor werkt nu weer zoals het hoort.

Voor de rest geen belangrijke dingen gedaan vandaag.

Woensdag 3 augustus 2022

Vandaag een herhaling van gisteren. Eat, drink chill, sleep, repeat. Thijn heeft de hele boot gepoetst van boven naar beneden, van achteren naar voren. Na een paar dagen op de boot verzameld zich overal zand, zout en troep. Na een paar uur klussen blinkt de Eagle weer als een spiegel.

Later op de dag hebben Hidde en Thijn samen het vlot gemonteerd. Dat was een klus die behoorlijk tegenviel. Wel mooi hoe het vlot nu in het rek ligt. Na de vakantie maken we het rek vast op zijn definitieve plek. Nu eerst nog even met spanbanden.

Aan het einde van de dag hebben we palaver gehouden in de beach club. Dat was wel een gezellige dagafsluiting.

Donderdag 4 autgustus 2022

Vandaag staat weer een zeildag op de planning. We willen proberen Duinkerken te halen, maar dat is redelijk uitdagend. Zeker omdat we pas om 10.00 uit de Roompot Marina vertrekken. Eerder gaat niet omdat Boei Z4 dan niet zonder schade onder de brug doorkomt. Het eerste stuk doen we op de motor, tot we een eindje op zee zijn. Dan de zeilen op en naar het zuiden.

De eerste uren lopen voorspoedig. Een lekker windje, zeehonden, zonnetje en gemiddeld 6 knopen, inclusief stroom mee. Als we in de buurt van Oostende zijn, zakt de wind weg en krijgen we stroom tegen. We besluiten naar Nieuwpoort uit te wijken. Het tempo is zo laag, dat we pas om 1830 in Nieuwpoort aankomen.

Tijdens het avond palaver besluiten we morgen naar Duinkerken te varen en daar een dagje te rusten.

Vrijdag 5 augustus 2022

Om 11.00 gooien we de trossen los. Er staat een lekkere wind, zo’n 12-14 knopen. Als we het kanaal uitvaren liggen de zeehondjes op een zandbank in het zonnetje uit te buiken. Buitengaats zetten we alleen de genua. Dat gaat hard zat. We gaan 7,5 knoop op het log en met de stroming mee tikken we af en toe de 9 knopen aan. In dit tempo zijn we met een paar uurtjes in Duinkerken. Wat ons opvalt is dat het zeewater steeds blauwer wordt.

Franse gastenvlag in het want

Bij Oostende was het een bruine zanderige bende en hoe zuidelijker we komen hoe blauwer het wordt.

Onderweg worden e door de Belgische Luchtmacht nog getrakteerd op een oefening mensen uit zee oppikken en weer laten zakken. Was erg leuk om te zien hoe de NH90 helikopter zijn aanvlucht maakt, de lijn laat zakken, de duiker oppikt. Het gaat allemaal in 1 vloeiende beweging.

Tegen 1330 komen we aan in Duinkerken. Na een boel gedoe (de havenmeester spreekt geen Engels) liggen we eindelijk in de box. In de middag wat uitgerust en daarna de stad in. Beetje troosteloze bedoening. Op het terras geƫindigd en later hapje gegeten. Het was weer een mooie dag.

Zaterdag 6 augustus 2022

Vandaag een rustdag in Duinkerken. We hebben uitgeslapen en Carolien is nog even naar de markt geweest. Voor de rest lekker lezen en rommelen op de boot. ‘s-Avonds palaver gehouden. We vertrekken morgen om 10.00 richting Boulogne. Het wordt naar verwachting een dagje motoren. Hopelijk nog een beetje wind om te zeilen.

Zondag 7 augustus 2022

Carolien heeft ontbijt gehaald bij de bakker. Lekker op het fietsje. Daarna om 10.00 de landvasten los om verder naar het zuiden te trekken. De wind is 4 knopen, de stroming licht tegen. Zeilen bijzetten, motor aan en gaan.

Ondanks dat het motoren is, is het een leuke tocht. We komen bruinvissen, zeehonden, grote veerboten en andere zeilers tegen.

Als we voorbij Calais zijn kun je de Engelse krijtrotsen goed zien. Het lijkt allemaal zo dichtbij.

Cap Gris Nez is mooi om langs te varen, slecht te fotograferen.

Tegen 1700 liggen we vast in de haven van Boulogne. Hier blijven we in ieder geval 3 dagen liggen.

Maandag 8 augustus 2022

Vandaag liggen we nog een dagje in Boulogne. We hebben de stad een beetje verkend, maar het is allemaal niet heel indrukwekkend. Het strand is wel mooi. Wat echt apart is: het grote verval. Door springtij is het verval bijna 8 meter. Als het laag water is valt een deel van de haven droog. Bij hoog water kunnen we de (lawaaiige) kermis gewoon zien als we staan.

In de douches komen we de bemanning van de SV Amante tegen. Laura en Rixt lopen elkaar tegen het lijf en kijken elkaar aan, zo van wij kennen elkaar toch, maar waarvan ook alweer.

9 augustus 2022

Het is feest vandaag! ik ben 55 jaren oud en dat moet gevierd worden. De boot is versierd en we hebben gebak gehaald. Het feest is pas compleet als de bemanningen van Boei Z4, Helder en SY Amante ook zijn geweest. Gezellig begin van de dag. De fotograaf van dienst miste alleen het feestvarken op de foto en zichzelf. Na het gebak gaat een deel van de groep naar het zee-aquarium Nausicaa..

‘s-Avonds gaan we met z’n 4-en uit eten. Sfeer is OK. Eten is mwaaahhhh.

Vanvond vroeg naar bed gegaan. Morgen Varen we terug van Boulogne naar Duinkerken.

10 augustus 2022

Het was een heftig dagje varen vandaag. Het eerste stuk naar Cap Gris Nez was nog goed te doen, maar daarna moesten we hoog aan de wind kruisen naar Duinkerken. We zetten al snel het eerste rif in het grootzeil en rollen de genua in. We kruisen naar Duinkerken.

We varen 50 mijlen in 7 uur. Echt een goed gemiddelde.

1 van de lieren onder buiskap maken een beetje gek geluid. Yvo en ik schroeven hem open, maken hem schoon, verzorgen hem met olie en lierenvet en daarna loopt ie weer als een zonnetje.

Na de after-sail gaan we eten en op tijd naar bed. Morgen weer op tijd richting Oostende.

11 augustus 2022

Vandaag zijn we 15 jaar getrouwd! Nog steeds even gelukkig.

We gaan vandaag naar Oostende. Bij het wegvaren werkt de boegschroef niet. Het waait niet, dus we wagen het er maar op. De wind laat het een beetje afweten, vandaar dat we eerst maar eens beginnen op de motor. Na een tijdje komt de wind een beetje door en kunnen we het zeil bijzetten.

Als we een paar mijl van Oostende zijn trekt de wind aan en draait pal op de kop. Het laatste uur beuken we tegen de golven in. Geen pretje.

We kunnen zo de Mercatorsluis in en liggen snel op een mooi plekje. We hebben de boel opgeruimd en zijn naar Pole Pole vertrokken. Daar hebben we de reis goed doorgespoeld.

12 augustus 2022

WE hebben mooi weer en een vrije dag. Alleen Thijn is heel druk. Hij poetst de boot en zijn kamer om Marleen te kunnen ontvangen.

‘s-Avonds gaan we nog even naar het plein voor de Paulus feesten. Er waren een paar goede dj’s en ook een paar slechte. Om 02.00 vinden we het welletjes en verlaten het feest.

13 augustus 2022

Vandaag komt Marleen en ga ik naar de kapper. In de middag met z’n allen geborreld bij Pole Pole.