Zomer 2024 – CAS

Ergens in de winter van 2023 kregen we het idee om naar Concert at SEA te gaan. Carolien wilde niet mee, daarom vier kaartjes gekocht. Nu een half jaar later is het zover: nog een paar dagen en dan gaan we naar het festival. Logistiek moet er best wat geregeld worden. Waar slapen we, hoe gaan we er heen en nog meer van dat soort hele praktische dingen.

Nu wil het geval dat wij een boot hebben, het leuk vinden om te zeilen en het festival is op een plek waar je met een boot kan komen. 1+1 is dan al gauw 2. De boot moet in de dagen voor het festival naar het zuiden gevaren worden. De dagen tikken voorbij; Daan druk, Rob druk, Thijn breekt een voet. De tijd begint wel te dringen.

Uiteindelijk komt er een plan: We brengen de Eagle eerst naar Volendam. Van daaruit naar IJmuiden en dan door naar Hellevoetsluis of als het echt mee zit naar Port Zélande.

Het eerste deel van de tocht begon in het weekend van 22 juni. Van Makkum naar Volendam. Lekker tochtje in 2 etappes.

25 juni 2024

Deel 2 van de tocht gaan we doen op 25 juni. Het plan is om van Volendam naar IJmuiden te varen. 30 mijl, ca. 6 uren varen. Daan en ik waren beide vroeg wakker en om iets voor 08:00 hebben we de trossen losgegooid in Volendam.

Weinig wind, dus motor bij. Steeds geluk bij de bruggen en sluizen, waardoor we al voor 14.00 in IJmuiden waren. De keuze was snel gemaakt. We gaan door naar Scheveningen. ER is een lekkere wind en als we het rak afkruisen hoeven we niet plat voor het laken te gaan.

We hebben de hele middag 13-28 knopen wind gehad, zodat we in 5 uurtjes van IJmuiden naar Scheveningen zijn gevaren. Super lekkere tocht. Onderweg nog even een stukje Nederland – Oostenrijk gekeken, maar daar werden we niet vrolijk van.

Na het eten nog even boodschappen gedaan. Daarna op het eigen terras nog een drankje gedaan. Morgen door. Gelukkig liggen wij als eerste, en hoeven we er niet vroeg uit.

26 juni 2024

Uitgeslapen tot 07:00. Daarna douchen en een paar uurtjes werken. De aanliggers zijn allemaal vertrokken of ergens anders gaan liggen. Daan heeft nog lekker gewinkeld en nog een paar shirts op de kop getikt.

Rond 11.00 gooien we de lijnen los en vertrekken we richting het zuiden. Er is duidelijk minder wind dan gisteren. 9 knopen soms 10. Na 2 uurtjes varen komen we bij de Maasmond. Daar kruisen we De Eendracht. Halverwege de Maasmond worden we aangeroepen door “Sector Maasmond”: We moeten inhouden en achter een vrachtschip langs varen. Dat komt prima uit want we hadden net iets in het water zien liggen en nu dus de tijd om het op te pikken. Helaas geen mooie fender of zoiets, maar een lege container van het 1 of ander.

De maasmond blijft een gek stuk om te varen. Je krijgt gekke golven door combinatie van zeestroom, maas stroom en wind. Na de maasmond door naar het Slijkgat. Ondanks dat we binnen de betonning varen loopt de diepte snel terug naar 1.8m. Lijkt erop dat de geul zich weer heeft verplaatst.

Het stuk naar Stellendam is lekker zeilen. Daarna wachten voor de sluis. Na een uurtje zijn we er eindelijk doorheen. Laatste 2,5 mijl naar WSV Helius in Hellevoetsluis. Daar de boot neergelegd, paar biertjes gedronken en de boel opgeruimd. Vandaag weer 33 mijl gevaren.

In 2 dagen hebben we bijna 100 mijl weggetikt. Lekker toch!