Zomer 2024 – Zomervakantie

Gisteren een mooie zeildag op het Haringvliet gehad met Windesheim collega Christiaan. Totaal 32 mijl gevaren; naar de Haringvlietbrug en weer terug. Een hele lijst afgevinkt: blessure, vastgelopen, gezeild, gemotord, biertje gedronken en gegeten. Topdag! De dag afgesloten met een hapje en drankje op het terras van WSV Helius.

18 juli 2024

Vanmiddag kwamen Daan en Carolien op de boot. Daan blijft nog een paar dagen voor we vertrekken.

Het is heerlijk weer, we starten onze vakantie en sluiten de dag af op, voor Rob weer, het terras van WSV Helius.

19 juli 2024

Daan wil heel graag nog een dagje extra blijven. Natuurlijk doen we dat. Het is heerlijk weer, erg warm, dus we snappen het ook wel. Daan en Carolien trekken de loopschoenen aan en starten de dag met een wandeling richting de Vesting. Vanuit de Vesting lopen ze naar het winkelcentrum de Struytse Hoeck om daar nog wat last minute inkopen te doen. Je kan ze wel op pad sturen ;-), ze komen met tassen vol terug op boot. Zweet van hun voorhoofd en zeggen direct de boot los te willen gooien en voor anker te willen gaan. Zogezegd zo gedaan.

Trossen los en het water op. Heerlijk verkoeling. Lekker zwemmen, drankje erbij en lekker paella eten. Wat wil je nog meer?

Vlak voor de zon helemaal onder was, terug naar de haven. Nog een drankje samen en dan naar bed.

20 juli 2024

Daan vertrekt weer richting Zeewolde. Wij richting Bruinisse. Mooie toch over de Haringvliet, Volkerak en Oosterschelde. Helaas hele reis wind tegen, dus de motor aan en zeilen niet gehesen. Wel bijzonder dat de wind 180 graden meedraait zodat we de wind constant pal op de kop hebben

In Bruinisse blijken de visserijdagen te zijn. We konden daar wel terecht maar dan moesten we dubbel liggen. Daar hadden we nu net geen zin in. Uitgeweken naar WSV Herkingen. Na een gezellig telefoontje met de havenmeester kregen we een plek op de kop van de E-steiger. Heel eerlijk; een mooier plekje kon je bijna niet hebben. Wat een relaxed uitzicht.

21 juli 2024

Na een bewogen nacht, Rob heeft erg last van z’n rug en kon vannacht nadat hij naar het toilet was geweest vannacht niet meer op of neer. Bizar gewoon. We hebben sinds kort een lattenbodem. Zal het daaraan liggen?

Lattenbodem eronderuit gehaald en weer gaan slapen. Kijken hoe het de komende dagen gaat.

Vanmorgen om 10 uur opgestaan. Beetje gezwommen, spieren los, wandelschoenen aan en Herkingen verkend. Daar is niet veel te beleven. Zeg maar rustig ….. helemaal niks. Alles is dicht. Ook de watersportwinkel. Morgen maar even daar kijken. Op het terras van het restaurant in de Marina een drankje gedaan en lekker geluncht.

Verder een ontspannen dag gehad. Max heeft de race zelf verklooit. Sukkel.

Oh, het weer is super!! Stukken beter dan in eerste instantie verwacht.

22-07-2024

Om 10 uur gooien we de boot los en vertrekken we richting de sluis bij Bruinisse. Schutten duurde lang. We voeren om 11.45 uur de sluis uit de Oosterschelde op. Rond 13.30 uur waren we vlakbij de Zeelandbrug. Goede timing want deze draait ieder heel uur, dus om 14 uur waren we daar doorheen.

Helaas stroming tegen .. oh en ook niet onbelangrijk weer tegenwind. We hebben het even geprobeerd, maar met de stroming die ons wegdrukte, zouden we niet op de plek van bestemming komen. De kans was eerder dat we dan op het land zouden belanden. Genua weer naar binnen en pruttelen richting Roompot Marina in Kamperland. Hier werden we rond 16.45 uur opgevangen door Rob & Rixt die een mooi plekje bij hen aan de vingersteiger geregeld hadden. Beide geen eten meer op de boot dus we besloten een hapje te gaan eten bij het restaurant van de Roompot. Een behoorlijke teleurstelling. Keuken kon het niet aan dus we konden pas over een half uur bestellen (we zaten er intussen ook al een half uur). De fles wijn was intussen leeg, toen we konden bestellen alleen ….. wat we wilden eten was niet meer verkrijgbaar . Toen maar de keuze voor een hamburger. Gevolg .. wij hoeven voorlopig geen enkele hamburger meer. Het was gewoon echt niet lekker.

Maar … we hebben nog wel een fles wijn gekregen van het huis.

23-07-2024

We werden wakker met regen. Dit was ook voorspeld, dus we hadden al een werkdag ingepland. Rond een uur of 3 werd het droog. Even tijd om een stuk te wandelen langs het strand, stukje door de duinen en over het park en eindigen op het terras. Best een lekker dagje even zo.

Einde van de dag belde Wietse. Wietse moet morgen om 8.30 uur een reddingsvlot afleveren in de haven waar wij liggen. Hoe toevallig . Of hij mocht komen slapen. Natuurlijk geen probleem. Om 22.45 uur was hij op de boot. Borrelen & bijkletsen. Om 1.30 uur lag iedereen plat.

24-07-2024

Na het ontbijt vertrok Wietse weer voor z’n (potentiële) klantenbezoeken in Zeeland. Wij om 10 uur op de elektrische fiets richting Veere (met de pont over) en daarna Middelburg met ’s middags een heerlijke lunch/diner op het terras op de Markt in Middelburg.

Na nog een bezoek aan de watersportwinkel in Middelburg, zijn we over land teruggefietst naar Kamperland. Het was een geslaagde dag.

25-07

We wilden in eerste instantie vandaag naar Blankenberge. Wind is zuid/west dus verre van gunstig. Dat is precies de richting die we op moeten.

Nieuwe planning; vandaag niks, morgen door.

26-07

Om 11 uur gooien we de boot lossen. Het wordt opkruisen naar Blankenberge. Een pittige zeiltocht aangezien Carolien bij een aan de windse koers met de windkracht van vandaag niet wil sturen. Ze is bang de controle over de boot te verliezen. Het gevoel van de boot met haar aan de haal gaat.

Om ca. 19.30 uur waren we in Blankenberge waar we door een enthousiaste havenmeester werden ontvangen. Door het opkruisen en dus steeds overstag moeten, lag wel het nodige door de boot, dus opruimen en de boot netjes maken voor de “visite” die heeft geappt dat ze rond 20 uur in Blankenberge aankomen.

En ja hoor, rond 20 uur stappen Gina en Thijn aan boord. Zij gaan de komende dagen samen met ons mee en in de loop van volgende week stapt Gina af. Ze zijn met de auto gekomen.

Na met z’n allen geborreld en gegeten te hebben, gaan we slapen

27-07

Een dagje Blankenberge verkennen. Het is de eerste keer dat we hier zijn, dus eens kijken wat hier allemaal te beleven is. Langs de kust staat het vol met strandtenten. Over de boulevard wordt druk geflaneerd. Het ziet er gezellig uit. De winkelstraat was wat “armoedig”.  Niet veel leuke, gezellige winkels helaas. Aan het einde van de dag zoeken we nog even een gezellige loungetent op waar we genieten van een cocktail en een biertje.

28-07

Vandaag is het rustig weer. Een mooie gelegenheid om Gina kennis te laten maken met het zeilen. Een korte tocht van Blankenberge naar Oostende. Om 11 uur vertrekken we. We worden uitgezwaaid door de leuke Belgische buren die vandaag vertrekken voor een rondje Zeeland.

Rond een uur of 2 lagen we in de haven in Oostende. Gina en Thijn zijn gelijk van boord gegaan om te shoppen.

Einde van de dag naar onze favoriete strandtent Pole Pole waar we uiteraard dé hamburger gingen eten. Heerlijk genieten weer. De 29ste en 30ste juli waren soortgelijke dagen. Beetje lezen, beetje werken nog, beetje wassen en vooral relaxen! Echt vakantie! Oh, en heerlijke mosselen gegeten, klaargemaakt op de Cobb.

De 30ste om 16 uur stapt Gina op de tram richting Blankenberge waar ze de auto oppikt en weer naar Nederland gaat. Wij gaan ons voorbereiden op de oversteek naar Engeland (Ramsgate). Windrichting en windkracht lijken zeer gunstig. Ook als we weer terug willen.

We gaan alvast buiten de sluis liggen zodat we niet hoeven te wachten op de eerste schutting die pas om 8 uur is.

We gaan nog even met z’n allen wandelen over de boulevard en genieten nog 1x van een heerlijk drankje op het terras van Pole Pole.

31-07 Ken je het verhaal van Eagle en Helder die met hun bemanning naar Engeland gaan? ……. Ze gingen niet

7 uur …. We gaan ervoor. We gooien los. Rond half 9 een oproep van Helder … er is twijfel over het weer boven zee. Wolken met rode vlekken bouwen op. Overleg op de Eagle … we besluiten uit te wijken naar Nieuwpoort. Geen Engeland dus. Met name voor de mannen aan boord was het even schakelen. Ze hadden zich er enorm op verheugd.

Om 11 uur waren we in Nieuwpoort. We kregen beide een mooie plek in de haven toegewezen. Raar om zo vroeg al in een haven te zijn. Het is namelijk gewoonte om een biertje te drinken als je eenmaal aan wal licht. Dit biertje hebben we nu toch maar vervangen door koffie, al is het voor je gevoel al ver in de middag.

Wij gaan met z’n drieën wandelen richting het oude centrum. We passeren mooie viswinkels en vooral veel restaurants.

Thijn moet een beetje wennen aan het feit dat hij het enige kind is wat mee is. Hij verveelt zich. Dit laat hij ook goed blijken .

In de middag besluit Thijn om te gaan wingfoilen op zee. Z’n hele hebben en houwen verzameld en op de fiets.  Een avontuur op zich. Maar goed, hij heeft wat te doen.

Rond een uur of 5 besluiten wij met Rob en Rixt richting strand te gaan en te kijken of er een leuke plek is om een borrel te drinken. Een leuke wandelroute langs het kanaal waar de zeehonden aan alle kanten hun koppies boven water steken. Ook liggen er een aantal te zonnebaden. Leuk om te zien.

Intussen is Thijn klaar met foilen. Het was vrij intensief. Ook is hij nog gebeten door een kwal. Kan er ook nog wel bij vandaag.

Thijn komt chagrijnig het water af en ziet het niet meer zitten om z’n spullen zelf naar de boot te tillen. Zucht ….

Het is 19.30 uur en we moeten nog eten ook. We hebben een leuk Italiaans eettentje gezien bij de haven. Keuken sluit om 20.30 uur, dus we moeten ook wel gaan lopen nu ….. met board van Thijn. Een pittige wandeltocht met dat zware onding.

Maar goed, alles voor de lieve vrede.

In het restaurant worden we aan tafel geplaatst, waar binnen enkele minuten op een zeer vriendelijke toon wordt gezegd dat ze ons helaas niet kunnen helpen. De keuken is overbelast.

Op naar het volgende restaurant, boven bij de haven. Na lang wachten en een soort van genegeerd te worden, wordt Carolien geholpen. We kunnen een tafel krijgen, binnen. Eenmaal zittend aan de tafel werden we weer genegeerd. Er wordt nog geen drankje aangeboden. Wachten wachten wachten …. We worden allemaal wat kribbig van de trek die we intussen hebben. We overleggen en besluiten het eten wat we nog op de boot hebben samen te voegen.

Rond een uur of 9 zitten we alsnog heerlijk op de boot te eten. We besluiten morgen voor het Italiaanse eettentje te gaan. Rixt reserveert het morgenochtend.

01-08

Weer een heerlijk relaxe dag. Thijn is nog even op de fiets naar het strand gegaan. Helaas was het restaurant voor vanavond al vol geboekt. Rixt reserveert voor morgen. Het zal ons gaan lukken dat we daar kunnen eten.

Einde van de dag fietst Carolien nog even naar de viswinkel. Lekker met z’n 3en gecobbt vanavond.

02-08

Een dag met lezen, luieren, zwemmen. En… gegeten bij de Italiaan, Martino’s bar. Wat was het lekker!! Heerlijke pasta’s, lekker wijn op het terras afgesloten met een Grappa proeverij.

De moeite waard.

03-08

Vanmorgen om 9.00 uur vertrekken we richting Kamperland. Het begon lekker met een ruime windse koers èn ook nog een fijne wind. We hebben ervoor gekozen om ons niet aan de adviesvertrektijden te houden zodat we in Kamperland de stroming mee hebben.

Het wordt een heerlijke tocht en we varen met een gemiddelde van 6,5 knoop om ca. 18 uur de haven bij de Roompot binnen. Het gemiddelde van 6,5 knoop was inclusief de sluis. We hebben zelfs 1x de 11 kn aangetikt.

Zo snel hebben we nog nooit zo’n grote afstand afgelegd.

04-08

We blijven vandaag nog een dagje in de Roompot. Thijn pakt een saunaatje, wij blijven op de boot lekker lezen.

Eind van de dag nog even een terrasje en dan met z’n allen eten op de boot.

05-08

Vandaag staat Scheveningen op de planning. Ook nu vertrekken we weer om een uur of 9. We konden gelijk de sluis in. Dat is altijd fijn als je zo door kan varen.

Onverwacht staat er een lekkere wind naar buiten toe.

Vlak voor de Maasmond wordt de wind minder en krijgen we een voordewindse koers. Niet fijn. De giek vliegt van links naar recht over de boot en je hoort iedere keer een harde klap.

We halen de boel binnen en varen op de motor verder. Jammer …

Om 18.00 uur varen we binnen. Daan is voor de Optimist on Tour in Scheveningen, dus dat is wel gezellig.

Helaas geen plek in een box. We liggen gestapeld. Gelukkig mooi vooraan tegen een hele mooie motorboot. Aan boord een aardige meneer. Rob en Rixt komen tegen ons aan liggen. De meneer in de motorboot blijft ook nog een dag liggen, dus geen gedoe voor ons met vroeg opstaan of mensen die in alle vroegte al over je boot lopen te stampen. Ook als er boten zijn die achter ons liggen en willen vertrekken, kunnen ze gewoon gaan zonder dat wij er hinder van hebben. Dat is dan weer een geluk.

We ruimen de boel op, drinken wat en gaan het terras opzoeken. Deze keer voor een heerlijke pizza.

Daan blijkt in een appartement te slapen die uitkijkt op de haven. Hij komt nog even aan boord om een drankje mee te drinken en z’n vakantieverhalen te vertellen.

06-08

Op pad richting het strand .. eerst even langs de kite/surf/wingfoil winkel Shaka.  Thijn overweegt een andere board en/of kleinere wing te kopen. Na goed voorgelicht te zijn, toch nog even nadenken.

We gaan naar het strand, maar eerst even bij Daan langs en natuurlijk bij het Olympisch festival op het strand.

Na een paar uurtjes op het strand te hebben gelegen en in zee te hebben gezwommen, gaan we toch nog een keer terug naar Shaka. Toch nog even met de mannen daar praten. Conclusie – nu even niet beslissen. Een fijne winkel. Ze dringen niks op maar denken gewoon reëel met je mee.

We eten vanavond op de boot.

Na overleg met de buurman, besluiten we morgen om 9 uur richting IJmuiden te gaan.

07-08

Tegen 9en varen we weg. Onderweg nog even naar Daan gezwaaid . Hij was zich alweer aan het voorbereiden voor dag Optimist on Tour.

De windrichting valt tegen helaas. Weer de verkeerde hoek. Voor de wind.

We varen tegen 15 uur IJmuiden binnen. De boel opgeruimd. Thijn heeft z’n wingfoil spullen gepakt. De wind trekt wat aan dus leuk om nu te gaan varen.

Wij gaan ook naar het strand.

Einde van de dag nog gezellig een drankje met Rob en Rixt op het terras van Zilt. Leuke, gezellige strandtent.

Daarna cobb aan en met z’n allen lekker eten op de boot.

08-08

Een stranddag vandaag. Carolien fietst naar de Dekamarkt om boodschappen te doen. Via de duinen terug. De terugweg duurde wat langer dan verwacht. Het is zo’n uitgestrekt gebied dat je gewoon niet weet welke afslag je moet nemen. Mooi is het er wel.

Thijn gaat nog even foilen.

Uiteraard nog even een drankje op een terras; we moeten de zee tijd toch goed afsluiten ;-).

09-08

Het was een stormachtige nacht. Gisterenavond trok de wind al behoorlijk aan. Vannacht om 4 uur is zelfs 41 kn gemeten op de pier. Deze ochtend blijft de wind maar gieren, langer dan verwacht. We kunnen dan ook pas om 13 uur vertrekken. Toen was het veilig om de box uit te kunnen varen.

IJmuiden is altijd lastig.

Tegen 17 uur waren we door de Oranjesluizen. Daarna .. brug dubbel rood. Grrrrr. Tussen 16.00 en 18.00 uur op werkdagen draait de brug niet. Dan maar naar de wachtsteiger. Gelukkig was deze er. Het komt ook wel eens voor dat je moet blijven wachten op het water. We drinken en eten wat op Rob z’n verjaardag.

Om 18 uur door de brug en tegen 19.30 uur leggen we veilig aan in Muiderzand.

Wat gaan we doen met eten?

Toch nog proberen of het restaurant in de haven plek voor 5 heeft?

We gaan ernaartoe en worden om 20.15 uur hartelijk ontvangen. Voor Rob ook leuk want hij is tenslotte vandaag jarig. Leuk om de dag en helaas ook onze gezamenlijke vakantie alsnog zo af te kunnen sluiten. We hebben heerlijk gegeten!

En de jarige .. die kreeg een ijsje met spetters en natuurlijk galmde het lang zal hij leven door het hele restaurant.

Op de boot nog een afzakkertje en dan slapen.

10-08

Na het ontbijt vertrekken Thijn en Carolien richting Zeewolde. Er gaat een heel huishouden van boord. Onderweg pikken ze nog de mini op die Yvo bij Almere Muziekwijk neer had gezet. Het was even een organisatie om alles te regelen met reservesleutels etc maar het is goed gelukt. De auto’s hebben we weer in Zeewolde.

Carolien draait een paar wasjes, doet boodschappen voor de volgende week en is om 15.30 uur weer in de marina.

Om 16 uur komt Tineke (collega van Carolien) even een drankje doen.

11-08 bonusrondje

Gisteravond laat zijn Daan en Meike nog aan boord gekomen. Aangezien ik (Rob) nog een week vakantie heb, en zij ook, kunnen we de boot mooi naar Makkum terugvaren. Het weer is de komende dagen super, dus we gaan weer terug naar IJmuiden om vandaar buitenom naar Makkum te gaan.

Om 11.30 nemen we afscheid van Carolien, die weer moet werken, en vertrekken richting Amsterdam / noordzeekanaal. Blij met een briesje op het water, het is bloedheet.

De tocht verloopt voorspoedig. We kunnen snel door de schellinkhoutbrug, de sluis en tuffen door naar IJmuiden. Vlak bij de Velsertunnel zien we ineens de dolfijn die hier al een paar weken rondhangt zwemmen. We hebben geluk, want we krijgen hem echt goed op film.

Ook bij de zuidersluis hebben we geluk. We kunnen zo doorvaren naar binnen. Als we binnen liggen duurt het allemaal wat langer. Demonstranten blokkeren de zeesluis en de politie moet met ons mee in de sluis, dus de deuren gaan zonder te schutten weer open. We hebben nog nooit zo snel geschut, maar het uitvaren duurt eeuwen: eerst moeten er nog wat politievoertuigen over de brug.

Maar goed. Tegen 17.15 liggen we in de haven. Zwemmen, biertje, naar het strand, eten en een borrel. Nu naar bed.

12-08

Het plan was om tegen 09:00 uur te vertrekken, maar de bemanning sliep nog. Uiteindelijk tegen 10.30 vertrokken. Er stond een 15 knopen oostelijke wind, dus we konden lekker doorkachelen naar Den Helder. Snelheid gemiddeld zo’n 7 knopen. Heerlijke zeildag.

Onderweg nog een losdrijvende zwemband opgepikt.

Tegen 16.00 aangelegd in Den Helder. ‘S-Avonds nog even een pizza gegeten in Den Helder. Prima dag.

13-08

Vandaag naar Vlieland. Tegen 09.30 losgegooid. Er was te weinig wind om de stroming stuk te varen, dus de eerste twee uren op de motor gedaan. Onderweg twee keer bruinvissen gezien en wat zeehonden. Ook nog een verdwaalde DEKA strandbal opgevist. Laatste uur ook op de motor gedaan. Tegen 19.30 lagen we aan een grote motorboot geparkeerd.

14-08

Het was laat hoogwater, dus pas tegen 15.30 losgegooid. Kids hebben nog eiland bekeken. Weinig wind vandaag, dus hele reis motor bij. We waren erg laat vertrokken vergeleken met de rest. Dus we konden bijna zo doorvaren de sluis in. Onderweg nog de nodige zeehonden gezien.

Tegen 20.30 weer in Makkum. Ons eigen plekje was nog bezet, dus in de buurplek gedoken.