Zomervakantie 2017

De zomervakantie van 2017 gaan we weer op de boot doorbrengen. Waar de wind ons gaat brengen, weten we nog niet als we dit stuk schrijven. We doen ons best om per dag een tekst en een foto te plaatsen, maar…. als het niet lukt jammer maar helaas.

Donderdag 27 juli

Vandaag nog een complete werkdag. Carolien heeft de auto al grotendeels ingepakt en in de vorige weken hebben we al veel spullen naar de boot gesleept. Rond 14.30 zijn we uit Zeewolde vertrokken richting Makkum. In de auto nog veel gewerkt…. In Makkum snel de boot geladen en vaarklaar gemaakt. Ook hebben we de nieuwe marifoon tijdelijk geïnstalleerd. Werkt als een zonnetje!

Van Kornwerderzand naar Oudeschild - zomervakantie 2017

Rond 1700 vertrokken uit Makkum. De Lorentzsluis in en de Waddenzee op.  De wind zat pal op de kop, dus geen zeilen. ook liepen we uit fase qua stroming. We hebben dus 5 uur lang tegen de wind (5 Bft) in lopen beuken en ook nog 3 knopen stroom tegen op het eind.

Sushi's maken aan boord van de Eagle

Onderweg wilden we nog lekker “Cobben” enzo, maar gezien de golven en wind was dat niet heel handig. Matroos Yvo en Dekzwabber Carolien hebben onderweg wel lekkere sushi’s gemaakt. Respect!! Het was geen pretje benedendeks.

Rond 22.00 waren we in de haven van texel. Matroos Thijn, Lars en Thomas stonden ons al op te wachten. Snel aangelegd. Borrel gedronken op de Helder en toen douchen en naar bed. Morgen weer een dag.

Uitzicht op de haven van Oudeschild

Vrijdag 28 juli

We hebben lekker uitgeslapen. Daarna de rest van de dag “geluierd” . Tijdens het luieren de bakskist opgeruimd en schoongemaakt. In het zonnetje gezeten. Boot opgeruimd, Wijntje gedronken. Naar de Foodmarket gewandeld en rondgelopen. Terrasje gepakt met bier, wijn en bitterballen. Rest van de boot opgeruimd. Geborreld. Gegeten. En nu naar bed.

We nemen een slipperdag in Oudeschild

Zaterdag 29 juli

Vissersboot vaart de haven van Oudeschild binnen

s’Ochtends hebben we een lekker ontbijt  gehad zodat we daarna naar het dorpje konden gaan. In Oudeschild zijn hele leuke winkeltjes en er zijn ook hele grote vissersboten.

We hebben we even rondgelopen en een lekker visje gegeten op het terras. Nadat we boodschappen hadden gedaan zijn we terug naar de boot gegaan. Het was lekker zonnig weer en de wind was ook minder geworden.

De marifoon van de Eagle vervangen.Stuurman  en Schipper hebben de marifoon buiten ingebouwd. Dat is heel netjes geworden en hij doet het ook heel goed.

We zijn op tijd gaan eten. Ik heb het eten bereid op de Cobb. Lekker kip. Toen we net klaar waren met eten begon het te regenen. Toen hebben we snel de kuiptent opgezet. Het heeft de hele avond geregend. Ik heb toen minecraft gespeeld op de computer. We zijn niet zo laat gaan slapen.
(door Matroos Yvo)

Zondag 30 juli 2017Daan eet krabbenpoten. Zelf met de hamer pletten

Zondag, rustdag. We zijn de dag dan ook rustig begonnen. Geen grote klussen vandaag. Lekker rustig aan gedaan. Uiteraard wel geborreld met de bemanning van de “Helder”.

In de avond naar beachfestival/foodmarket gegaan. Hier lekkere Skuumkoppe gedronken en de diverse gerechten geproefd. De krabbenpoten zelf kapotslaan was een topper.Echt een relaxed en chill sfeertje hier.

Maandag 31 juli

Na het ontbijt een paar uurtjes gewerkt en daarna met de Texelhopper naar De Koog gereden. Hier lekker gewandeld, geshopt en nog even naar het Noordzeestrand gewandeld.Het strand in de Koog Uiteraard een wijntje gedronken met de buren en het plan voor morgen  besproken. De wind is morgen mooi, dus we varen via het Molengat via de Noordzee naar Vlieland. Een tocht van ongeveer 37 mijl. De getijdenHet tij is morgenochtend rond 08.00 het gunstigst, dus vroeg op. Ze geven nu voor Vlieland “Rood”  af.  Hopen dat we een plekje kunnen krijgen. Nu eerst de boot vaarklaar maken na een paar dagen kamperen. Wordt nog wel een dingetje.

Dinsdag 1 augustus

Lars en Yvo aan boord van de Helder

Vandaag de dag van de grote oversteek. Rond 8.00 zijn we vertrokken uit de haven van Oudeschild. Matroos Yvo is aan boord van de “Helder” gegaan als gezelschap van Lars.

De wind is lekker voor de overtocht. Mocht wel iets meer en iets meer zuidelijk, maar prima zo.

De reis ging heel voorspoedig.  We kregen onderweg al berichten dat de haven van Vlieland helemaal vol lag en dat er nog 15 boten buiten voor anker lagen te wachten. Dat was even schrikken. We moeten kiezen: Vlieland of Terschelling. Na het bestuderen van de getijden zagen we dat de vertrekkers van Vlieland pas later op de dag weg gingen. Dus toch de gok maar genomen.

De Eagle aan de steiger van Vlieland

Rond 14.30 kwamen we aan op Vlieland. Net op dat moment werden de eerste boten weer toegelaten in de haven. Na een kwartiertje mochten wij ook naar binnen.  De havenmeester dirigeerde ons naar de kop van “F”. Een mooie plek; niet in een box maar helemaal op de kop.  Prima plek met mooi uitzicht. Alleen wel een beetje risicovol met deze wind. Maar ja, no guts, no glory…….. Onze route vind je hier

Uitzicht van de Eagle in de haven van Vlieland

Na het eten nog even een fikse strandwandeling gemaakt en nog even genoten van het uitzicht bij Strandpaviljoen “Oost”. Daarna vroeg naar bed. Het was een lange dag.

Chillen bij strandpaviljoen Oost

Woensdag 2 augustus

Vandaag een rustdag. Lekker relaxed dingen rondom de boot gedaan. De kinderen zijn op de fiets met Lars het hele eiland rondgefietst.

Rob en Carolien chillen op het terras‘s-Middags naar het dorp gegaan om een terrasje te pakken. Daarna  met z’n allen pannenkoeken gegeten.Pannenkoeken eten bij de Lickebaert

Donderdag 3 augustus
Van mij mag die wind nu wel uit. Vannacht begon het al wat te suizen om ons heen en in de loop van de dag werd het alleen maar erger.  We begonnen met een rustige 5-6 Bft, maar deze liep in de middag al snel op naar 7-8 Bft met uitschieters naar 9.Stormachtig weer op Vlieland

We hebben tussen de boot en de steiger nu 7 stootwillen liggen om de boot af te houden. Zo af en toe wordt een stootwil eruit gewipt en moeten we de boel weer goed leggen. Ook al is er geen gevaar, toch ben je er druk mee en word je onrustig van de suizende/gierende wind. Vannacht en morgen neemt de wind wat af. Kijken of we morgen weer wat kunnen ondernemen. Nu laten we de boot niet onbeheerd achter.Wasdag

Nu we een week onderweg zijn wordt het ook tijd om de was te doen. Maar ja. de sokken drogen bij deze  wind is niet heel handig. Vandaar het sokkenrekje maar onder de kuiptent opgehangen. Het droogt wat minder snel, maar ja je moet wat. De rest van de was hebben we wel buiten opgehangen. Het droogde wel, maar bleef een beetje klef door het zoute klimaat vandaag.

Morgen weer een nieuwe dag. Hopelijk wat minder onstuimig.

Vrijdag 3 augustus
We hebben de nacht overleefd. Niet heel lekker geslapen want je ligt toch te luisteren naar alle geluidjes. In de loop van de dag i de wind afgenomen. Het gegier en gesuis was eindelijk weg. De kinderen zijn met een groepje naar het zwembad gegaan. Wij naar het terras.  Na het avondeten (dat tegenwoordig vroeg moet want de kinderen hebben afspraken met z’n allen) kwamen Maureen en Michiel of we zin hadden in een strandwandeling.

We hebben lekker gewandeld naar strandpaviljoen “Oost” en daar nog mooie foto’s van de prachtige avondlucht gemaakt.

Zaterdag 4 augustus 2017
Vanochtend rond 6 uur wakker geschrokken. Overal om ons heen motorgeluiden. De eerste groep ging weer naar het vaste lan

d na een paar winderige dagen. Gelukkig zijn we weer in slaap gevallen tot een uurtje of 10.

Daarna over tot de orde van de dag. Ontbijten, Thijn en Daan spelen en Yvo lezen. De wasvrouw heeft een grote stapel was weggewerkt.

Zomervakantie : Zaterdag wasdag

In de middag nog even naar Oost-Vlieland gewandeld met matroos Yvo en ons gesetteld op ons favoriete terras. Lekker aan de Leffe Blond, Viognier witte wijn, bitterballen en nachos.

Aan het einde van de middag kwam matroos Thijn ook nog langs. Hij heeft keelpijn en hoofdpijn. Lijkt hetzelfde als Daan en Yvo ook hebben gehad.

Vanavond iedereen vroeg in de veren en morgen fris weer op. Rond 10.30 komt onze logé al aan op Vlieland, dus we moeten voor ons doen vroeg opstaan.

Zondag 6 augustus
Vanochtend niet uitslapen… Onze logee Sam moest al op tijd van de veerpont worden gehaald. Sam, een meisje (Carolien had steun nodig) blijft een paar dagen en vaart met ons mee naar Makkum.

De eerste activiteit van de dag was een paardrij tocht van een uur door het Vlielandse bos bij manege de Seeruyter.

Zomervakantie paardrijden op Vlieland

Daarna hebben de kids gechilled etc. Onze overbuur boot heeft een ara aan boord; Mario. Yvo en Lars hebben de stoute schoenen a

angetrokken om naar de overburen te gaan om te vragen of ze kennis moch

ten maken met Mario. Dat mocht en ze kregen de ara ook nog mee naar onze steiger. Weliswaar niet op de schouder, maar wel op een stok.

Tussendoor nog “onze”  leeuwinnen Europees kampioen zien worden op de iPad.  Het einde van de dag hebben we op de steiger ge-cobbed met zn allen. Was super gezellig.

De dag is afgesloten met een borrel bij strandpaviljoen “Oost”.

Maandag 7 augustuszomervakantie 2017 de vuurtoren van vlieland
Vandaag een uitslaapdag na de lange dag van gisteren. Sam. Carolien en Yvo waren pas om 10.30 wakker. Na het ontbijt zijn de kinderen begonnen met een reeks aan activiteiten: naar de vuurtoren, snoep kopen, krabben vangen, naar het wad met de rib, chillen. ‘s-Middags zijn we lekker naar het strand gegaan. Daar hebben we in de zon gelegen, gevliegerd, garnalen gevangen. De garnalen hebben we later op de boot gekookt en opgegeten.

Daarna op de boot nog een borrel gedronken en de kids zijn nog het wad opgegaan. De zeehonden waren er wel, maar wel een eindje weg. Daarna hebben ze met z’n allen bij de boot gezwommen. De haven ligt nu helemaal vol. Vanmiddag lagen zo’n 30 boten te wachten voor de ingang. Maarten en Noële lagen ook in de rij. Rond 1800 hebben ze iedereen binnengelaten, maar het is wel heel erg vol nu.

‘s-Avonds kwamen Maarten en Noele en kids nog langs. Was een geellige happening in de kajuit.

Bonusfoto:

Stoere stuurvrouw Sam

Dinsdag 8 augustus
Vandaag de terugreis naar gevaren. Rond 9.30 vertrokken uit de haven van  Vlieland. We hadden een top wind vanuit het NO; dus lekker zeilend naar de overkant. Zeker in het begin stond er een stevige bries. We liepen 9 knopen op het log, 7.5 op de GPS met stroom tegen.

Rond 14.30 kwamen we bij de Lorentzsluizen aan. hier lag een grote groep boten te wachten. We hebben uiteindelijk één schutting moeten wachten om de sluis door te komen.  Om 15.30 legden we de boot weer aan op K11. Onze route vind je hier. Net op tijd voor de regenbuien.  Dus meteen de kuiptent erop en een borrel om de reis te vieren.

De dag afgesloten bij pizzeria Lungo Mare.

Woensdag 9 augustus
Vandaag een feestdag. Schipper werd vandaag 50 jaar. Ter ere hiervan hebben Daan en Sam de boot versierd. Na het ontbijt en de kado’s is ieder zijn weg gegaan. De kinderen spelen en zwemmen, Carolien boodschappen doen, en de schipper ging werken.

Later op de middag kwam de visite om een borrel te nemen op de jarige. We hebben de cobb’s aangezet en met zn 15-en lekker gegeten en geborreld.

Donderdag 10 augustus
Vandaag redelijk rustige dag. Gewerkt, opgeruimd en verder niet al te veel gedaan.

Vrijdag 11 augustus
Vandaag het tinnen huwelijksfeest van de schipper en de dekzwabber. Kinderen hadden kado gekocht. ‘s-Avonds uit eten geweest bij Beaufort.

Zaterdag 12 augustus
Opa was vandaag op visite. Daan heeft de hele middag gesurfd en de andere kinderen hebben de hele middag gespeeld.

Einde van de dag kwamen de Staaltjes aan in de haven. Daar nog een lekkere borrel mee gedronken.

Zondag 13 augustus
Uitgeslapen, daarna de hele familie in de benen. Schipper heeft de urenteller van de motor weer gerepareerd. Het LCD display deed het niet meer en daar dus nu een nieuwe in gezet. De teller lijkt inderdaad gewoon doorgeteld te hebben. Het totale aantal motoruren is 625 uren.

Daan en Timme hebben met het ribje de raceband uitgeprobeerd. Met onze bescheiden 5 pk was dat niet een groot succes.

‘s-avonds nog lekker de COBB aangestoken en na het eten de zon onder zien gaan op het strand.

Maandag 14 augustus
We hebben besloten toch nog weer terug te gaan naar de Wadden. Iedereen had wel zin in een lekkere zeiltocht. De keuze is gevallen op Terschelling. Daar zijn we de afgelopen jaren niet meer geweest. Dus deze zomervakantie maar weer eens doen.  De wind is ook gunstig zo lijkt het. ‘s-Ochtends de boel zeilklaar gemaakt en boodschappen gedaan. Rond 1400 de motor gestart voor de tocht.

Heerlijke gezeild en later ook gemotord. De wind viel even helemaal weg. Daarna weer de genua opgezet. Iets na 2100 kwamen we de haven van Terschelling binnen. Oeps……. Alles ligt 4 rijen dik. Een plekje gezocht en de boot ook maar aangelegd. Morgen maar even kijken wie wanneer weer weggaat.

Dinsdag 15 augustus
Onrustige nacht gehad. om 6.00 uur al boegschroeven en lawaai om ons heen. De dag rustig opgestart. Daarna zijn de mannen gaan boomklimmen bij Klimdaris. De dames zijn gaan winkelen en de mannen zijn op het terras beland.

Na een paar uurtjes kwamen de dames ook voor hun broodnodige Aperol Spritz op het terras.

Na de borrel zijn de volwassenen gaan eten bij Brasserie Brandaris en de kinderen hebben pannenkoeken gebakken op de boot.

‘s-avonds nog met een borreltje afgesloten op de “Orion”.

Woensdag 16 augustus
Vandaag weer terug naar Makkum. Rond 11.30 de trossen losgegooid. De windverwachting was 8-10 knopen uit Zuiden. Op de Waddenzee stond al meer wind die ook nog aantrok tot 15-18 knopen. Lekker zeilweer dus.

De boontjes op de motor gedaan. Wind pal op de kop. Bij kornwerderzand was het even schrikken. Wel 50 boten lagen daar te wachten. En dat terwijl de brug net open geweest was. na een uur draaiden ze de brug pas weer. Wij erdoor na wat scheldkanonnades van een ‘schipper’ omdat we voor zouden dringen.  Wij lagen nog te wachten van de vorige brugdraaiing (lekker aan een paal vast). maar de nieuwe meute interesseerde dat geen biet. Eigen volk eerst. En dus gas erop. We konden gelukkig nog net mee met een schutting. Na 2,5 uur waren we er eindelijk door.

Rond 20.00 eindelijk in Makkum.

Donderdag 17 augustus
Vandaag geen spannende dingen te melden. Daan heeft de een paar uren gesurfd. Stond echt veel wind. Hij begint het nu goed onder de knie te krijgen.

Daarna zijn Carolien en Daan boodschappen gaan doen in Makkum. Ze vielen met de neus in de boter. Er was een braderie 🙂

Na het eten zijn de kinderen naar de camping gegaan en hebben daar een spel “Expeditie Robinson” gedaan. Ze hebben gewonnen! Als prijs een zonnebril en een lekkere pizza.

Vrijdag 18 augustus
Laatste dag alweer. Wassen, soppen, opruimen, inpakken. Niet de leukste dag van de vakantie.

Tijdens het drogen van de was en het opruimen kwamen nog een paar stevige buien de sfeer verhogen.

Vanmiddag weer naar huis en dan het dorp in naar de “Nacht van Zeewolde”. De zomervakantie 2017 is dan weer voorbij.